Kooktips

Tips en gerechten voor de lunchtrommel

De tijd van zompige boterhammen tijdens de lunch is voorbij. Kies voor gezonder eten op het werk of op school en ga voor gerechten met veel groente. Jouw collega’s en klasgenoten worden zeker jaloers van jouw lunch die veel meer dan een broodje kaas is…

Vol energie aan je dag beginnen of heb je een snelle oppepper nodig? Neem een sapje of smoothie met groente en fruit.

Voorbereiden
In de ochtend is het meestal een gehaast van jewelste, daar hoef je dus niet nog een ritueel aan toe te voegen. Een groot deel van je lunches kun je gelukkig voorbereiden, de avond (en eventueel een paar dagen) van tevoren. Couscous, bulgur en quinoa kun je al garen, snel terugkoelen en dan in de koelkast bewaren tot je het gaat gebruiken. Een restje pasta, aardappels of rijst is ook ideaal om te verwerken in je lunchgerecht.

    Houd je eten vers en fris
    Zonde als je sla slap is geworden of je brood zacht, dit voorkom je door dressings en sauzen pas op het laatste moment toe te voegen. Vervoer ze apart in een klein bakje of potje. Speciaal voor salades kun je bakjes kopen waarin je de dressing apart kunt bewaren. Of neem je salade in laagjes mee in een glazen salad jar. En ook in lunchtrommels kun je passen en meten met verschillende bakjes. Tijdens de lunch bouw je jouw gerecht of salade heel makkelijk op.

    Koel bewaren
    Salades, pasta, yoghurt, gerechten met vlees, vis en gevogelte kun je het beste bewaren in de koelkast. Heb je geen koelkast tot je beschikking? Dan kun je toch heel makkelijk jouw gerechten koel houden. Speciale kleine koeltassen passen gewoon in je tas, en anders kom je met een koelelement en aluminiumfolie ook heel ver. Zeker voor gegaarde producten als vlees, vis, schaal- en schelpdieren en gevogelte is het van belang dat het koel blijft om de vorming van bacteriën tegen te gaan.

    Lunchrecepten ter inspiratie: