Dit artikel is geschreven door Annemiek. Als health blogger voor Floraa.nl schrijft ze met veel plezier over gezond eten en afvallen. Zelf is ze een echte lekkerbek en eet ze het liefst vers, onbewerkt en biologisch.

1. Zalmpakketjes met prei en venkelzaad

Een koolhydraatarm voorgerecht met een bijzondere smaakcombinatie. De zachte en vettige smaak van zalm combineert heerlijk met het zoete van sinaasappel, het pittige van prei en het kruidige van venkelzaad. Dat maakt deze zalmpakketjes een feest voor je smaakpapillen!

2. Za’alouk (gepofte aubergine)

Aubergine is niet alleen koolhydraatarm, maar ook vezelrijk. In combinatie met tomaten en Oosterse kruiden maak je er een heerlijk gerecht van. Serveer za’alouk met amandelcrackers in plaats van brood, dan voorkom je dat het toch een koolhydraatrijke maaltijd wordt.

3. Spinazie-geitenkaas omelet

Spinazie en geitenkaas is een heerlijke combinatie. En dat niet alleen. Deze ingrediënten zijn ook nog eens koolhydraatarm. Net als eieren trouwens. Combineer alledrie en je hebt een heerlijk spinazie-geitenkaas omelet. Bovendien staat dit makkelijke gerecht in 15 minuten op tafel!

4. Lunchsalade

Deze lekkere lunchsalade met broccoli, kabeljauw en walnoten van PLUS bevat weinig koolhydraten en juist veel gezonde eiwitten en vetten. Laat de rozijntjes weg als je hem hélemaal koolhydraatarm wil maken.

5. Gegratineerde bloemkool

Bloemkool in kaassaus is heerlijk, maar niet koolhydraatarm. Gegratineerde bloemkool is net zo lekker, én nog koolhydraatarm ook. Je maakt het met kaas, verse basilicum en pijnboompitten. Mmm!

6. Avocado-sla-soep

Wil je eens iets bijzonders maken? Maak dan eens avocado-sla-soep. Deze koude soep is lekker zuur en toch heel fris. Een spicy yoghurtsausje maakt de soep extra verrassend, net als de topping van garnalen. Knapperige radijsjes en pittige kiemplantjes verrijken de smaak en maken dit pittige soepje compleet. Je zou bijna vergeten dat het koolhydraatarm is.

7. Groene asperges

Wil je een supersimpel en lekker koolhydraatarm gerecht? Maak dan deze groene asperges met Parmezaanse kaas en balsamicoazijn uit de oven. De balsamicoazijn geeft het gerecht een lekkere, stroperige structuur. Om je vingers bij af te likken!

8. Gevulde avocado

Gevulde avocado is heerlijk, en nog koolhydraatarm ook! Wil je eens wat anders, probeer dan dit recept van gevulde avocado met Oosterse garnalen. Avocado en garnalen is een klassieke combinatie, maar het Oosterse sausje geeft dit gerecht een verrassende smaak.

9. Fruit uit de oven

Voor dit heerlijke fruittoetje kun je al het fruit gebruiken dat je over hebt of dat een beetje overrijp is. Het beste gebruik je aardbeien, frambozen, bramen, meloen en perzik. Deze fruitsoorten bevatten namelijk weinig koolhydraten.

Je brengt het fruit op smaak met specerijen als vanille en kaneel. Met Griekse yoghurt geef je het dessert een heerlijke romige touch. TIP: als je de honing weglaat, bevat dit lekkere nagerecht een stuk minder koolhydraten. Geniet ervan!

10. Perziken uit de oven

Dit heerlijke toetje kun je maken met perziken, maar ook met nectarines en abrikozen. Al deze vruchten zijn koolhydraatarm en dus goed voor je gewicht. Naast het fruit zorgt amandelschaafsel voor een lichtzoete smaak. Dragon voegt daar nog een vleugje anijs aan toe.

Als je honing over de gehalveerde steenvruchten sprenkelt, ziet dat er extra mooi uit. Honing karamelliseert namelijk in de oven. De zoetstof levert echter behoorlijk wat koolhydraten. Voor je gewicht is het dus beter om dit ingrediënt weg te laten.