De basis

Een smoothie bestaat meestal uit fruit, eventueel in combinatie met (plantaardige) melk, een scheutje (kokos)water, yoghurt of vruchtensap. Hiermee kom je al een heel eind! Maar er is nog veel meer mogelijk. Lees snel verder!

smoothies

Het perfecte begin van de dag

Heb je een lange, pittige dag voor de boeg? Begin ‘m goed met een stevige ontbijtsmoothie! Voeg wat havermout toe aan jou favo smoothie-combinatie. Dit vult niet alleen goed, je smoothie wordt er ook nog eens heel romig van. Tip: maal de havermout eerst even fijn voordat je het toevoegd aan de smoothie.
 

Going nuts!

Wist je dat je ook heel lekker noten in je smoothie kan verwerken? Cashewnoten, amandelen, paranoten, hazelnoten, het kan allemaal. Laat de noten dan wel een nachtje weken in water, voordat je ze door de smoothie doet. Dit om stukjes in je drankje te voorkomen, want daar zitten we natuurlijk niet op te wachten…

Goede blender is het halve werk

Voor een smoothie in een handomdraai, zónder klontjes: ga voor een goede blender. Geen blender in huis? Geen paniek, met een staafmixer kom je ook een heel eind. Tip: om de blender schoon te maken vul je ‘m met lauwwarm water en een heel klein beetje afwasmiddel. Even laten draaien en voilà! Schoon.

cacao smoothie

Zo maak je je smoothie lekker smooth

Om te beginnen: met avocado. Het geeft je smoothie niet alleen een intens lekker groen kleurtje, maar maakt de smoothie ook nog eens heerlijk romig.

Ook lekker: gebruik bevroren fruit. Voeg hier een scheut (plantaardige) melk aan toe en je hebt een romige milkshake-achtige smoothie!

Voor wie durft...

Zin in iets anders? Probeer ook eens één van deze toevoegingen:

Een theelepel lijnzaad/chiazaad; Cacao (voor de chocoholics onder ons); Vanille; Kaneel (erg lekker in combinatie met banaan); AnijsMunt (erg lekker met watermeloen); HoningPindakaas (maar overdrijf niet, een klein schepje is genoeg); AhornsiroopKokos (voor een tropische touch); Gember of Basilicum (erg lekker in combinatie met aardbei).

Groene smoothie

Nóg meer vitamientjes

Voor een echte vitamine-boost kan je ook wat groenten toevoegen. Kies bijvoorbeeld voor boerenkool, spinazie of wortel(sap) en combineer de groenten met heerlijke zoet fruit.

Na deze tips toch nog een beetje inspiratieloos? We helpen je op weg met de lekkerste smoothies op een rijtje!