Met een gezonde lunch kun je er op een makkelijke manier voor zorgen dat je aan je dagelijkse portie voedingsstoffen komt. Wanneer je jezelf een lunch vol met groenten voorschotelt (rijke salade of goedgevulde soep), behaal jij de geadviseerde ‘groentedoelen’ van 250 gram per dag. Geen inspiratie? We hebben genoeg gezonde lunch recepten die lekker genoeg zijn om jezelf te vriend te houden.

Wat is een gezonde lunch?

Een gezonde lunch laadt jouw persoonlijke batterij ver genoeg op om de rest van de dag door te kunnen komen. Het bevat genoeg energie om het - al dan niet met de hulp van een snack - tot het avondeten uit te zingen. Slim om flink wat groenten aan je lunch toe te voegen. En je neemt hiermee een flinke voorsprong op de hoeveelheid groenten die dagelijks wordt aanbevolen. En de groenten geven je een hoop energie zodat jij weer helemaal fris je (werk)dag kunt voortzetten. Op alleen groenten kun je niet zo lang teren, dus zorg ook voor een goede basis van koolhydraten in de vorm van (volkoren)brood, noedels, wraps of losse granen en neem ook wat fruit bij de lunch om ook je fruit-tax op peil te houden.

Gezonde lunch recepten

Thuiswerkers kunnen makkelijk in de pauze aan de slag met de recepten voor een gezonde lunch. Voor iedereen die buitenshuis werkt is het andere koek. Dan komt er het een en ander aan voorbereiding om de hoek kijken om van te voren al een gezonde lunch in elkaar te draaien. Eet eens wat anders als lunch dan een gezonde salade en ga voor een paprika-cashewsoep met een stuk volkorenbrood of enchiladas met zoete aardappel. Makkelijk te preppen en je kunt het handig meenemen. Hieronder vind je genoeg ideeën voor gezonde lunch recepten.