Een maaltijdsalade is de groentebom waar je naar snakt als je er de hele dag nog niet in bent geslaagd je vitaminebehoefte binnen te krijgen. Een maaltijdsalade kan de perfecte compensatie zijn wanneer je er overdag moeite mee had om je hand uit de koektrommel te houden - het gaat allemaal om de balans, jawel. En in de zomer kan een maaltijdsalade het frisse, lichte diner zijn dat verkoeling geeft en wat eigenlijk het enige is waar je echt zin in hebt met snikheet weer. Stokbroodje on the side en klaar. Lekker makkelijk.

Salade vs. maaltijdsalade

Een maaltijdsalade is niet zomaar een salade die je als maaltijd eet. Zo kan een gewone salade alleen maar groen bevatten, maar komt er bij een maaltijdsalade meer om te hoek kijken. Er zijn verschillende componenten die een salade tot een goede maaltijdsalade maken. Een goede maaltijdsalade die genoeg verzadigt, bestaat uit een basis van verschillende onderdelen waarin je eindeloos kunt variëren.

  • Groen (denk in de richting van kropsla, rucola, veldsla, kool of een mix ervan).

  • Andere groenten (denk in de richting van gegrilde courgette, aubergine, paprika; rauwe wortels, radijs of gekookte bietjes). Hoe meer kleur hoe beter.

  • Eiwitten (denk aan gerookte zalm, tonijn, gegrilde kip, tofu, witte kaas, geitenkaas, linzen, quinoa).

  • Een crunch (denk in de richting van croutons, pitten, zaden, gebakken spekjes).

  • Dressing. Natuurlijk top je de salade af met een dressing. Let je op de lijn, maak ‘m dan niet te vet en let op met mayo. Die kun je vaak overigens prima vervangen door yoghurt. Ook met een vinaigrette kun je je beperken met olie. Hoewel een goede maaltijdsalade best een beetje vet mag hebben. 

  • Optioneel: koolhydraten (denk aan pasta, aardappelen, een bergje croutons, linzen couscous, noodles en quinoa).

Laat je volledig inspireren door de collectie van maaltijdsalade-recepten hieronder