Dit artikel is geschreven door Annemiek. Als health blogger voor Floraa.nl schrijft ze met veel plezier over gezond eten en afvallen. Zelf is ze een echte lekkerbek en eet ze het liefst vers, onbewerkt en biologisch.

Bekijk hier al onze recepten met rode kool > 

Rode kool geeft onze weerstand een boost

Vitamine C is onmisbaar voor een sterke weerstand en rode kool is rijk aan deze vitamine. In rode kool vind je zelfs meer vitamine dan in sinaasappels! Ook de weerstandsvitamine A is in rode kool aanwezig. Terwijl jij van rode kool met appeltjes geniet, wordt er in je lijf dus hard gewerkt aan je gezondheid.

Rode kool is goed voor je ogen en huid

Rode kool bevat 10 keer meer vitamine A dan groene kool. Vitamine A helpt voorkomen dat je ogen achteruit gaan als je ouder wordt. De vitamine kan ook helpen om je huid gezond te houden en huidveroudering tegen te gaan. Rode kool is dus ook het recept voor een mooie, gladde huid.

Er wordt zelfs gezegd dat vitamine A een natuurlijk UV-filter is. Bovendien geeft het je huid een gezonde tint. Daarnaast is vitamine A belangrijk voor gezonde tanden, botten en slijmvliezen. Met rode kool krijg je deze vitamine in behoorlijke hoeveelheden binnen.

Soepele gewrichten

Rode kool bevat stoffen die goed zijn voor je gewrichten. Om je gewrichten gezond en soepel te houden, zet je het beste rode kool op het menu. Wat dacht je bijvoorbeeld van gegratineerde rode kool?

Tip: laat de suiker weg en vervang paneermeel door amandelmeel, want dat is beter voor je gewrichten én je gewicht.

Lees ook: 10 x heerlijke koolhydraatarme gerechten (inclusief toetjes) >

Gezonde hersenen door rode kool

In rode kool vind je veel verschillende actieve stoffen. Deze houden onze cellen en hersenen gezond. De bekendste stof is cyanidine, die rode kool zijn intens paarse kleur geeft. Je geniet zowel van de kleur als van de gezondmakende werking van rode kool met dit lekkere recept.

Goed voor je cholesterol

Onderzoekers hebben ontdekt dat rode kool gunstig is voor je cholesterol. Ook het triglyceridengehalte in je bloed verbetert als je rode kool eet. Ook daarvoor zijn de actieve stoffen in rode kool verantwoordelijk.

Sterke botten

Rode kool bevat zowel calcium als fosfor en deze combinatie van mineralen zorgt voor sterke botten. Rode kool bevat ook magnesium, dat eveneens goed is voor je botten. Van al deze voordelen profiteer je dus als je bijvoorbeeld roergebakken rode kool met gember en appel klaarmaakt. Probeer het eens!

 Lees ook: 8 x heerlijke zoutarme gerechten (inclusief hartige snack!) > 

Rode kool is goed voor de bloeddruk

Rode kool is goed voor je bloeddruk. Dat komt door de aanwezigheid van kalium in de groente. Dit brengt de balans tussen de hoeveelheid natrium en kalium in ons lijf in evenwicht.

Gezonde darmen

De aanzienlijke hoeveelheid kalium en de vele vezels in rode kool bevorderen een gezonde darmfunctie. Bovendien bevat rode kool het stofje glutamine. Dit bevordert de groei en het herstel van darmwandcellen. Als je kimchi maakt van rode kool, voeg je daar nog gezonde probiotica aan toe. Daar zullen je darmen hélemaal blij mee zijn!

Goed voor je gewicht

Rode kool is calorie- en koolhydraatarm en juist heel voedzaam. Dat is gunstig voor je gewicht. Na een lekkere maaltijd met rode kool voel je je namelijk lange tijd verzadigd en daardoor heb je minder trek in ongezonde snacks. Zo draagt rode kool dus ook bij aan een gezond gewicht.

Natuurlijke detox met rode kool

Rode kool bevat zwavel en dat ruik je als je de kool klaarmaakt. Zwavel heeft echter het vermogen om je bloed te zuiveren van gifstoffen en zware materialen. Ook helpt zwavel onze lever bij het filteren van gifstoffen. Daardoor voel je je energieker als je rode kool eet.

Wat eet jij vanavond met rode kool? Deel het hieronder in de reacties!