Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

In de Chocolademelkwijzer die het onderzoeksbureau publiceerde blijkt dat 87 procent van de merken UTZ- of Fairtrade gecertificeerde cacao gebruiken. Logisch, stelt het onderzoeksbureau, ‘gezien de grote problemen in de cacaosector.’ Zo is er sprake van kinderarbeid en verdienen plantagemedewerkers vaak geen leefbaar inkomen.

Questionmark vergeleek 23 verschillende soorten halfvolle en volle chocolademelk op de aanwezigheid van een ‘sociaal topkeurmerk’. Alleen Bonomel (van FrieslandCampina), Inex en Choco!Choco! kiezen als enige voor niet gecertificeerde cacao. Tony Chocolonely is de enige die aangeeft buiten de aankoop van gecertificeerde cacao meer te investeren in de arbeidsomstandigheden van plantagemedewerkers. De cacao van het merk Zuivelrijck is als enige, naast Fairtrade, ook biologisch geteeld.

Suikerreductie

Ook onderzocht het onderzoeksbureau, dat consumenten wil helpen een bewuste keuze te maken in de supermarkt, het suikergehalte per 100 milliliter. Op dat punt blijkt de chocolademelk van Albert Heijn koploper, met 7,5 gram suiker (classic) en 8 gram (halfvol). 

Welke niet?

Maar, waarschuwt Questionmark, pak niet de AH Basic uit het schap, want die bevat juist de meeste suikers (13 gram per 100 ml). "Het valt ons bij veel productvergelijkingen op dat retailers en producenten vaak kiezen voor een aantal varianten waarvan de goedkoopste variant het ongezondste is. Ik vind dat jammer, want daarmee stuur je mensen die minder te besteden hebben automatisch naar de meest ongezonde producten", zegt Charlotte Linnebank van Questionmark. "Het zou mooi zijn als de supermarkten verantwoordelijkheid durven nemen voor hun gehele assortiment."