Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

"Moet je proeven", glundert Paul van Dijk. "Deze is ook bijzonder." Op het oog verraden de aangesneden stukjes chocolade op zijn schoteltje in niets hun onstuimige karakter. Het spul heeft echter nauwelijks de tong geraakt of de hele mond staat in lichterlaaie. ,"Dit is een reep met 0,3 procent Carolina Reaper", lacht Van Dijk, terwijl er om hem heen naarstig wordt gezocht naar bluswater. "Uitgeroepen tot de heetste chilipeper ter wereld."

Het kan nog veel gekker, weet Van Dijk, die voor chocoladeverkopers.nl de aardbol afspeurt naar bijzondere repen. Wat te denken van die Taiwanese reep met garnalen, limoenblad, citroengras en galangawortel; een garnalencurry in een chocoslof. "Of neem deze reep van het Oostenrijkse Zotter, met een ganache van kaas." Eenmaal uit de wikkel dringt de weeïge fonduewalm al snel de neus binnen. Van Dijk: "Kaas en chocola is op zich een geniale combinatie. Alleen niet in een houdbare reep."

Lees ook: Chocolade is echt gezond, zeker tijdens de wintermaanden >

Exotische buitenbeentjes?

Het kan de aandachtige consument niet zijn ontgaan dat de onorthodoxe smaakcombinaties de laatste jaren ook in de Nederlandse supermarkt aan een opmars bezig zijn. Sinaasappelpindakaas. Gin-tonic-kruidnoten. Komkommerprik. Geen plek in de grootgrutter echter waar zo lustig buiten de lijntjes wordt gekleurd als het chocoladeschap.

Op zich is die innovatiedrang niet nieuw, zegt chocolatier Marc Willemse. "In bonbons wordt van oudsher geëxperimenteerd met - inmiddels geijkte - smaaktoevoegingen als kers, munt of likeur. Maar in repen is het een nieuwe ontwikkeling." Van Dijk: "De laatste tijd is het geëxplodeerd. Het wordt steeds raarder."

Tony

Proefballonnetjes

Volgens de panelleden ligt dat allereerst aan het merk Tony’s Chocolonely, dat met zijn razend populaire limited editions vol stoofpeer, wortel, rogge of cola ook doodgewone huismerken aanzette tot chocoladerepen peer-anijs en wasabi-sojaboon. Maar misschien nog wel belangrijker: sociale media. "Ik vermoed dat veel producenten gewoon wat proefballonnetjes oplaten", zegt Willemse. "Als een blogger zo’n gek smaakje oppikt, kan het zomaar een hit worden."

Op Instagram of YouTube valt immers ook de visuele meerwaarde van wat matchathee, jalapeño of knettersnoep in je reep niet te onderschatten. "Mensen happen met hun ogen."

Zijn al die ongewone ingrediënten enkel een aanwinst op de verpakking of voegen ze daadwerkelijk wat toe qua smaak? En zijn ze überhaupt te ontmantelen in een blinde proeverij? De twee chocokenners testen het met zes bijzondere repen.

Verstoppertje

De zeewier-yuzu-reep van Delicata (Albert Heijn) trapt niet onaardig af. Goed, de yuzu - een Aziatische citrusvrucht - had ook sinaasappel kunnen zijn, maar het frisse doch ziltige smaakpalet combineert lekker met chocola. Ook de reep van Coco (Bijenkorf) smaakt niet slecht. De rabarber speelt verstoppertje ("Is dit gojibes? Balsamico?"), maar de gember wordt direct verraden door zijn traag omhoog kruipende pittigheid.

Daarna gaat het rap bergafwaarts. Als er al droge smaaktoevoegingen zijn gebruikt - en dus geen siroop -, zijn deze ingrediënten veel te karig aanwezig of dramatisch slecht verdeeld. Dat La Place (Jumbo) biet in de mix heeft gestrooid, wordt enkel duidelijk omdat Willemse als een ware paleontoloog zijn reep ontleedt en bij die opgravingen zowaar een smaakloos snippertje treft dat een vingertopje roze kleurt. Illustratief is ook de In Choc van Verkade. Pas na drie happen wordt een kiezeltje drop gevonden dat groot genoeg is om enige salmiaksmaak af te geven. De volgende hap smaakt echter gewoon weer als een ouderwetse chocoreep.

Lees ook: Getest: dit is het beste biertje bij winterweer >

Puur experimenteren voor de bühne dus, oordeelt het panel aan het eind van de rit. Zelfs in dit soort quasi-gewaagde repen kiest de fabrikant veelal voor de veilige weg.

De uitslag

1. Coco
Melk, rabarber, gember. 80 gram, €4,95, Bijenkorf
De kenmerkende pittigheid van de gember komt duidelijk naar voren, maar de frisse rabarber is meer verlegen en wordt niet geraden. Stukjes ontbreken helaas. Desondanks de meest uitgesproken en spannende reep.

2. Delicata
Melk, yuzu, zeewier. 100 gram, €2,05, Albert Heijn
De yuzu wordt voor sinaasappel aangezien. En er is niet bepaald gul gestrooid met snippertjes zeewier. Toch een mooie balans tussen een fijn zuurtje, vleugje zout en prima chocolade. Een doorsnoepertje dat blijft verrassen.

3. Tony’s Chocolonely
Melk, popcorn, discodip. 175 gram, €3,95
Klinkt feestelijk, maar is eenmaal uit zijn kakelbonte jas helaas een hopeloos saai een-tweetje tussen gepofte maisstukjes en keihard musketzaad (,,Is dit vogelzaad?”). De chocolade is bovendien wel heel erg zoet en romig.

4. Verkade In Choc
Puur, zoute drop, fudge. 111 gram, €1,69
Chocola met zoute drop is geen onaardige vondst. Helaas zijn de dropkorrels veel te klein en slecht vermengd om wat smaak betreft al te veel effect te sorteren. De chocola is bovendien aan de droge kant.

5. La Place
Puur, biet, hazelnoot. 180 gram, €2,59, Jumbo
Een hopeloos dikke plak dertien-in-een-dozijnchocolade. Het aardse bietenzoet zou prima kunnen combineren, maar zo weinig microscopische snippers zetten geen zoden aan de dijk. Advies: dubbel zo dun. En een bietje meer graag.

6. Love Chock
Puur, blauwe bessen, hennepzaad. 70 gram, €4,09, Ekoplaza
Zogenaamde raw chocolate van ongebrande cacaobonen. Op zich weinig mis mee, maar wel in zo’n zanderige, vlakke uitvoering. Ook de toegevoegde ingrediënten zijn in de mond nagenoeg afwezig. Saaaaai.

De jury

Paul van Dijk (34):  Speurt voor chocoladeverkopers.nl voortdurend naar bijzondere repen.

Marc Willemse (59): Kenner van The Chocolate Bar Nijmegen. Voor al uw chocoworkshops.