Keuze van de consument
Consumenten kunnen zelf een keuze maken, benadrukt Van Olphen. Maar voor duurzaam gevangen vis kom je al snel uit bij zijn eigen merk dat wel een keurmerk van MSC draagt. Maakt hem dat niet verdacht? Is het een ‘wij van wc-eend adviseren wc-eend’-verhaal? "Ik snap het als mensen dat denken. Maar je kunt het ook omdraaien: ik creëer hiermee mijn eigen concurrentie. Want als producenten wel duurzaam gaan vissen, dan krijgen consumenten meer keus." Nu maakt zijn vismerk Fish Tales circa 1 procent uit van het totaal aantal verkochte blikjes tonijn.
Is het wel mogelijk, om aan die enorme vraag te voldoen als de vissers met hengels die vissen bij elkaar moeten vangen? "We kunnen de oceanen redden door duurzaam te vissen", vindt Van Olphen. "Nu belandt het geld voor de visvangst in de zakken van grote producenten, terwijl je ook voor werkgelegenheid kunt zorgen voor vissers in ontwikkelingslanden die een eerlijke prijs krijgen voor hun werk. Dat is ook goed voor de economische ontwikkeling van de landen waar die vissers vandaan komen." Duurzaam hoeft niet veel te kosten, voegt Van Olphen eraan toe. "Het scheelt misschien twee dubbeltjes per blik. De macht ligt bij de consumenten."