Kooktips

Tips voor duurzame en langdurige veranderingen

De Frisse Start is bijna ten einde, maar ook daarna helpen wij je bij het volhouden van je goede voornemens. Om die reden delen we een aantal handige tips om duurzame en langdurige veranderingen in je leven door te voeren. Zo kan jij ook ná de maand januari verder gaan met het verbeteren van je levensstijl!

  • Meatless Monday
  • Let op keurmerken
  • Woensdag Smoothiedag
  • Minder zoete drankjes
  • Gebruik verse (lokale) producten

Meatless Monday

Ooit weleens gehoord van Meatless Monday? Zoals de naam al een beetje verklapt, eet je dan een keer per week geen vlees en dat is in dit geval op maandag. Een goed initiatief, want het is beter voor het milieu, dieren én voor jou! Bovendien is er niets fijner dan de week te starten met een bewuste en duurzame keuze. Hieronder vind je een aantal gerechten die Meatless Monday proof zijn!

Let op keurmerken

Keurmerken zijn een handige manier om ervoor te zorgen dat je bewuste en duurzame keuzes maakt. Zo zijn er verschillende keurmerken te vinden in de supermarkt, waaronder Fair Trade, Beter Leven en het MSC/ASC-keurmerk voor de visserij. Als je hierop let kan je een steentje bijdragen aan het dierenwelzijn, eerlijke handel en een beter milieu.

Woensdag Smoothiedag

Een andere tip voor een langdurige verandering is om meer groente te eten. Groentes zijn namelijk rijk aan vitaminen, mineralen en vezels. Probeer per dag twee momenten in te plannen waarop je dit doet, bijvoorbeeld tijdens de lunch of het diner. Natuurlijk kan je tussendoor ook genieten van groente.

Wat dacht je van Woensdag Smoothiedag? Het maken van sapjes en smoothies is een handige manier om meer groenten te eten. Smoothies zijn makkelijk te maken en ook nog eens snel klaar. Een ideale oplossing als je weinig tijd hebt, maar tussendoor wel meer groente wil eten. Een aantal heerlijke smoothies vind je hieronder!

Minder zoete drankjes

Probeer te minderen met zoete drankjes, want daar wordt veel suiker aan toegevoegd. Het is daarom verstandig om voldoende water te drinken. Vocht zorgt namelijk voor het transport van voedings- en afvalstoffen in je lichaam en het regelt de lichaamstemperatuur. Een andere tip is om af en toe wat meer tijd vrij te houden voor het maken van je eigen geperste sap. Zo heb je een duidelijk beeld van de ingrediënten.

Gebruik verse (lokale) producten

Aan kant-en-klare producten, waaronder zakjes en pakjes, wordt meestal veel geraffineerde suiker toegevoegd. Het is daarom verstandig om zoveel mogelijk gebruik te maken van verse ingrediënten. Daarnaast is het slim om zelf je maaltijden te bereiden, zodat je een duidelijk beeld hebt bij wat je precies eet. Bovendien beschikken verse producten over een natuurlijke smaak en voedingsstoffen.