Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

Ongezonde producten 

Vrolijke dierenfiguren op pakjes zoete frisdrank, of tekenfilmsterren die koekjes aan aanprijzen. Allemaal voorbeelden van kindermarketing: kinderen verleiden om hun ouders om ongezonde snacks te vragen. Uit een onderzoek van onderzoeksbureau Flycatcher in opdracht van het Voedingscentrum blijkt dat 50 procent van de ouders veel moeite hebben met kindermarketing van ongezonde producten: snacks met veel zout, suiker of verzadigd vet.

Erger nog vinden ouders kindermarketing op school, op sociale media en tijdens sportevenementen. Driekwart van de ouders wil daar een verbod op. Overheid, reclamemakers en organisatoren van sportevenementen zijn verantwoordelijk voor het terugdringen van kindermarketing, vinden ouders. 

Lees ook: Uit studie blijkt: ander tijdstip ontbijten en dineren leidt tot gewichtsafname > 

Misbruik

''Naarmate mijn kind ouder wordt, heb ik steeds meer discussie over welke producten we kopen. Die kleurrijke, enthousiaste figuurtjes vindt hij leuk. Ik vind dat een idool, zoals brandweer Sam, of een reclame-instantie wel een verantwoordelijkheid heeft. Je kunt snel misbruik van zo'n held maken”, zegt Wike van Dieën uit Woerden. ''Hoe ouder mijn kind wordt, hoe groter de verleiding wordt. Heel erg. En ik trap er bijna zelf ook in”, zegt Lieke Weerelts, eveneens uit Woerden.

''Ik merk dat ik zelf ook gevoelig ben voor die figuurtjes”, zegt moeder Milène Langeslag. Alsnog blijft het mijn verantwoordelijkheid als ouder wat er gekocht wordt. Als er echter op een sportevenement of op school Snickers worden aangeprezen, vind ik dat een ander verhaal. Dan zijn de ouders er niet bij.”

Rozijnen

''Het afschaffen van alle vormen van kindermarketing hoeft van mij ook weer niet, zegt Van Dieën. ''Anders zijn ze straks 18 en zijn ze nog nooit in aanraking gekomen met marketing. Het is ook een soort les.” ''Op de gezonde producten vind ik promotie wel fijn, zoals rozijnen”, zegt Leanne van Dieën, de zus van Wike. 

Lees ook: Oeps! Klopte de 5-secondenregel al die tijd niet? > 

Gevolgen

''Kindermarketing heeft een direct effect op voorkeuren en voedselkeuzes van kinderen", zegt Roy van der Ploeg, woordvoerder van het Voedingscentrum. Dit kan volgens hem leiden tot ongezond eetgedrag en uiteindelijk overgewicht. ''We weten dat de invloed van reclame op kinderen ongeveer even groot is als de invloed van andere factoren in hun omgeving, zoals bijvoorbeeld hun leeftijdsgenoten en hun ouders.” 

''Kindermarketing vindt verder vrijwel uitsluitend plaats voor producten die niet in de Schijf van Vijf staan”, zegt van der Ploeg. En het is niet zo dat kinderen vanaf een bepaalde leeftijd de verleidende technieken in reclames begrijpen en er kritisch genoeg tegenover staan, laat onderzoek zien. ''Dat wil zeggen dat niet alleen jonge kinderen, maar ook tieners tot en met 16 jaar gevoelig zijn voor de invloeden van reclame", zegt van der Ploeg.

De reclamecode 

Op dit moment is het volgens de Nederlandse Reclame Code verboden om reclame te maken voor voedingsmiddelen gericht op kinderen jonger dan 13 jaar. Verpakkingen van producten zijn van dit verbod uitgesloten. Het Voedingscentrum wil deze leeftijdsgrens ophogen naar 16 jaar. Ook moet de promotie van ongezonde voedingsmiddelen tijdens sportevenementen volgens het kenniscentrum verboden worden. 

Kinderidolen

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) heeft aangekondigd dat het beroemde kinderidolen, zoals Mickey Mouse, van verpakkingen gaat halen. ''De FNLI mikt op een overgangstermijn van maximaal twee jaar vanaf mei 2018, zodat contracten tussen fabrikanten en partijen, zoals Disney, waar nodig uitgefaseerd kunnen worden”, zegt woordvoerder Machteld van Weede. ''Andere vrolijke kinderplaatjes, zoals dansende hagelslagkorrels, mogen blijven. Wie grenzen trekt, schept grensgevallen, er blijven gewoon verleidelijke figuren.”