Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

Horecaondernemers staan volgend jaar voor de keuze: rekenen zij de verhoging van het lage btw-tarief van 6 procent naar 9 procent direct door in de prijzen van hotelkamers, maaltijden en drankjes óf gaan ze interen op hun marge. Economen van ING zijn ervan overtuigd dat de ondernemers in de meeste gevallen zullen kiezen voor dat eerste.

En dat gaat de consument merken. De prijzen in de horeca zullen met ruim 4 procent stijgen én dat is sterker dan gebruikelijk, aldus ING. Van die prijsstijging is naar verwachting 1,8 procentpunt het gevolg van de btw-verhoging. "Omdat het economisch voor de wind gaat, zullen Nederlanders zich evenwel niet massaal laten afschrikken door een hogere rekening", verwacht econoom Thijs Geijer. Tegelijkertijd denkt hij dat het de groei van het  aantal verkochte maaltijden en consumpties wel iets zal drukken.

Lees ook: De prijs van bier schiet misschien omhoog om deze reden >

Al met al gaat ING ervan uit dat de omzet in de horeca volgend jaar iets minder hard zal groeien dan dit jaar. Dit jaar groeide de sector met 5 procent, volgend jaar schatten ze de groei op 2 procent. Sectoreconoom Geijer: "De groei in de horeca verliest wat vaart, maar buiten de deur eten en drinken blijft ongekend populair." Wat de groei vooral remt is het oplopende personeelstekort. Een op de drie ondernemers noemt het tekort aan handjes als grootste belemmering.

Buitenlandse gasten 

Verder signaleert ING in zijn nieuwste onderzoek dat de hotellerie zich steeds meer richt op buitenlandse gasten. Die zijn inmiddels de belangrijkste doelgroep. Binnen het totaal aantal hotelovernachtingen vertegenwoordigen zij 55 procent. Dit jaar bezochten voor het eerst meer dan 19 miljoen toeristen ons land. Door de groei van de wereldbevolking en de welvaart is Nederland hard op weg naar meer dan 20 miljoen internationale toeristen in 2020.