,,De smaak van mensen verandert” aldus Nico Stevens, licentiehouder van de appelsoort Kanzi. Die verandering zorgt ervoor dat de vraag naar verschillende soorten appels toeneemt. Appelmerken spelen hier graag op in. De prijzen lopen zodanig uiteen dat sommige appels wel twee keer zo duur zijn als anderen, zegt Ersin Kiris in de uitzending van Keuringsdienst van Waarde van vanavond. De reden achter dit grote prijsverschil zit in de marketingskosten. Een appel met een merkstickertje betekent dat de consument meer voor die appel betaalt.

Neem het appelmerk Junami. De telers betalen om exclusief dit specifieke ras te mogen verkopen en telen in Europa. Zij willen zich onderscheiden van de andere merken. Dit doen zij onder andere door een herkenbare verpakking te maken. Ook zitten er op deze appels stickers met een compliment erop. ,, Zo positioneren wij ons als een actief appeltje”, vertelt Marleen Stegeman, marketeer van Junami. De consument betaalt voor de marketingkosten. 

Is de appel ook daadwerkelijk beter dan andere?  De makers van het tv-programma vergelijkt de verschillende appels met elkaar. Het verschil tussen de appels met en zonder merk blijkt minder duidelijk dan je zou denken. Zo weet de veilingdirecteur van de Junami appels, Michel Schrijnemaekers, zijn eigen appels niet te onderscheiden van de Elstar. Schrijnemaekers lacht en laat zich niet van de wijs brengen. ,,Ja, je pakt nu net de appel waarvan de smaken heel dicht bij elkaar liggen.”