Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

Voor afgeprijsde groenten en fruit geldt een andere procedure: daarvoor dien je via de app van de organisatieToo Good To Go een box met 2 kilogram groenten en fruit te bestellen voor 2,99. 

,,Het is onze volgende stap in het terugdringen van voedselverspilling. Het afgelopen jaar experimenteerden we in 24 winkels met deze aanpak, onder de naam ‘Verspil mij niet, ik ben nog goed’. Het aanbieden van producten voor een kwartje leidde gemiddeld tot een derde minder voedselverspilling per filiaal. Proef geslaagd, vandaar dat we het nu in alle winkels introduceren. Al hebben we wel besloten vlees, vis en vega te verhogen naar vijftig cent’’, vertelt Quirine de Weerd van Lidl. 

Twee kanten

Volgens haar snijdt het mes aan twee kanten. ,,In tegenstelling tot andere supermarkten kon je onze boodschappen nooit tot op de laatste dag van de houdbaarheidsdatum kopen, we hielden altijd de dag ervoor aan. Klanten kunnen vanaf nu voor een kleine prijs goede spullen kopen en daarmee zorgen ze er tegelijkertijd voor dat we minder eten verspillen. Hierdoor liggen we goed op koers om het algemene doel van 50 procent minder voedselverspilling al ver voor 2030 te halen.’’ 

De Weerd is niet bang dat klanten vooral het afgeprijsde eten en drinken gaan kopen en overige producten links laten liggen. ,,De proef wijst uit dat dit erg meevalt. We denken eerder dat we andere doelgroepen bereiken.’’ Lidl benadrukt dat klanten de producten die dag dienen op te eten op moeten invriezen. 

Diervoer

De discounter probeert het eten dat overblijft zoveel mogelijk te recyclen. Zo wordt brood dat niet meer kan worden verkocht, retour gestuurd naar de bakkerij. ,,Een deel wordt opnieuw gebruikt voor brood en van een ander deel wordt diervoer gemaakt. Onder meer geschikt voor kippen.’’ Andere verse producten als vlees, groente en fruit wordt vergist en omgezet in biogas. En een deel gaat naar de voedselbank. 

Op het gebied van verpakkingsmateriaal wil de keten ook stappen maken. Uit onderzoek van de Stichting Natuur&Milieu over het hergebruik van voedselverpakkingen in supermarkten, scoorde Lidl met 30 procent relatief laag. ,,Ons doel is om in 2025 alleen nog recyclebaar plastic in ons assortiment op te nemen. Daar zijn we volop mee bezig’’, zegt De Weerd.