Waar we buitenlandse gerechten voorheen vooral kookten uit pakjes en zakjes, zijn Nederlanders tegenwoordig meer geïnteresseerd in de smaken van een land zelf. Geen poeder met water, maar échte kruidenpasta. Eigenaren van buitenlandse supermarkten zien het aantal autochtone klanten stijgen. 

Goedkoper en diverser 

,,Mensen kopen bewuster. Ze hebben tijd over, omdat ze meer thuiswerken. Ze vinden hier goedkopere, versere én diverse producten'', vertelt Kemal Yildrim, de 31-jarige bedrijfsleider van een buitenlandse supermarkt in Bergen tegen het Brabants Dagblad. Hij legt uit dat de lijntjes korter zijn met de leverancier waardoor ze slimmer kunnen inkopen. 

Grote stijging

Het aantal buitenlandse supermarkten in Nederland steeg het afgelopen 5 jaar met 11%. In totaal zijn er nu 819 buitenlandse supermarkten in Nederland - en dan worden de 'multiculturelesupermarkten' die zowel Nederlandse als buitenlandse producten kopen nog niet meegerekend.

Van alle soorten supermarkten groeit het aantal Aziatische en Poolse supermarkten het hardst. Deze laatste heeft vooral te maken met het grote aantal arbeidsmigranten uit Polen. Zijn deze buitenlandse supermarkt een bedreiging voor de Nederlandse supermarkt? Nee, zeggen experts. Sterker nog: elkaars aanwezigheid kan de verkoop juist versterken.