Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

Eten voor de televisie kan aantrekkelijk zijn, na dagen vol heerlijke diners. Toch is het geen goed idee. Het zorgt ervoor dat je aandacht niet volledig bij het eten is. Hetzelfde geldt voor eten achter de computer of onderweg naar je werk. 

Diëtist Sylvia van Daalen zegt dat er in dit soort situaties veelal sprake is van ‘gedachteloos eten’. Dat zorgt ervoor dat je ongemerkt té veel en té snel kunt eten. Van Daalen vergelijkt het ook wel met schransen. 

Rust en tijd

Het duurt vaak even voordat je lichaam doorheeft dat je genoeg hebt gehad, zegt diëtist Jessica de Wit. "Daarom is het juist zo belangrijk dat je rust en tijd neemt voor het eten, zodat je merkt wanneer je verzadigd bent en je niet gaat overeten."

Voor de televisie eet je minder bewust, waardoor je sneller en minder goed kauwt, zegt De Wit. "Hierdoor kunnen te grote brokken eten in je spijsverteringskanaal terechtkomen, wat allerlei klachten teweeg kan brengen, zoals een opgeblazen buik of krampen."

Fight or flight
Bovendien kunnen te veel prikkels uit je omgeving een biologische reactie veroorzaken. "Als je iets spannends ziet op televisie of sociale media kan je lichaam een fight or flight-reactie vertonen", zegt diëtist Gesina Hammad-Waslander. "Deze stressrespons verenigt zich niet met een goede vertering. Voor het verteren van voeding moet er bloed naar het spijsverteringskanaal, maar als je lichaam in een fight or flight modus komt, gaat het juist naar de ledematen, zodat je kunt overgaan tot actie."

Wat chips tussendoor 
Veel van wat je eet op een dag krijg je ongemerkt en onbewust binnen, wanneer je met iets anders bezig bent, volgens van Daalen. "Een gebakje op het werk, omdat iemand trakteert. Te veel plakjes kaas en worst voor de televisie, of een handje chips tussendoor. Als je er echt bij zou stilstaan, zou je dan in alle gevallen hetzelfde doen? Het bijhouden van een eetdagboek kan gedachteloos eten tegengaan."

TV

Minder voldoening

"Ik vraag cliënten bijna altijd hoe ze eten: aan tafel, in de auto, voor de tv of computerscherm of kijkend op hun telefoon. Het is van belang dat je bewust eet", zegt De Wit. "Je proeft, ruikt en ziet minder als je niet bewust eet. Dat kan uiteindelijk minder voldoening geven."

"Daarbij stimuleert de zintuiglijke ervaring het spijsverteringssysteem, waardoor je speekselproductie en verteringsenzymen actief worden. Wanneer dit niet voldoende gebeurt, kan dit wederom problemen met de vertering geven, met klachten zoals misselijkheid of maagzuur tot gevolg."