Maaltijdbezorging

Waar er aan het begin van de 20e eeuw alleen boodschappen werden gedaan bij gespecialiseerde winkels, werd dit in de jaren 50 langzamerhand overgenomen door grote supermarkten. Inmiddels zien we dat steeds meer consumenten kiezen voor maaltijdbezorging in plaats van zelf boodschappen te doen.

Bij Albert Heijn was het al enige jaren mogelijk om je wekelijke boodschappen te laten bezorgen. Later boden aanbieders zoals Hello Fresh hun compleet verzorgde maaltijdboxen aan. Sinds enkele maanden zie je steeds meer 'flitsbezorging' in de grote steden. Wat is dit precies en gaat dit de manier waarop we boodschappen doen voorgoed veranderen?

Flitsbezorging

De nieuwkomers? Flitsbezorgbedrijven Gorillas en Getir. Hun toevoeging? Boodschappen bezorgen binnen 10 minuten. Waar de nieuwste speler, Zapp, sinds 1 juli 2021 zelfs belooft dit 24 uur per dag te kunnen doen. Nooit. Meer. Zonder. Tomaten. Zelfs niet om 2 uur 's nachts. En dit maakt serieuze impact, ook op bestaande supermarktketens.

Jumbo’s financieel topman Ton van Veen weten dat, zelfs ondanks een megaomzet van ruim 5,4 miljard afgelpen coronajaar, hun verdiensten onder druk komen te staan door de concurrentie van flitsbezorgers. De topman sluit dan ook niet uit om in de toekomst zelf verse groente en fruit te bezorgen via flitsbezorging.

Bezorgdheid bij gemeente

De consument lijkt dus wel interesse te hebben. Maar de gemeentes van grote steden uiten bezorgdheid. De tijdsdruk van de bezorgers heeft nadelige gevolgen voor de verkeersveiligheid. “De bezorgers in deze branche hebben vaak maar 5 tot 8 minuten de tijd om de bestelling op locatie te brengen, dus er rust een enorme druk op hen. Vervolgens crossen ze hierdoor snoeihard door de stad op hun elektrische fietsen'', licht HvA-lector stadslogistiek Walther Ploos van Amstel toe in een interview in het Parool.

Ook de bevoorradingspunten van de bezorgers zorgen vaker voor overlast in de buurt. Hier wordt gewezen naar de dubbelgeparkeerde fietsen en rondhangende bezorgers. Om deze problemen aan te pakken, wordt er onderzoek gedaan. Ploos van Amstel: “Supermarkten en horeca moeten allerlei plannen indienen voordat er een nieuwe vestiging open mag. Ook voor flitsbezorgers zijn dit soort spelregels nodig.”