1. Bereken je eigen calorieportemonnee

Een calorieportemonnee is niets anders dan een huishoudportemonnee, maar dan voor het lichaam. Deze vertelt je hoeveel kcal je per dag kunt uitgeven aan eten en drinken om je doel te behalen. Ieder mens heeft een eigen calorieportemonnee, die afhankelijk is van zijn of haar specifieke situatie.

Het dagelijks aantal calorieën, ook wel ‘saldo’ genoemd, is gebaseerd op je lengte, leeftijd, gewicht, geslacht en mate van fysieke inspanning. Door op de ene dag wat saldo te besparen, kun je de andere dag weer wat meer uitgeven. Heb je dus een bourgondisch avondje op de planning staan? Houd daar dan van tevoren rekening mee in je calorieportemonnee. 

2. Neem de tijd

Bourgondisch tafelen is de tijd nemen om te genieten. Door bewust te kauwen op je voedsel proef je niet alleen veel beter wat je eet, maar helpt het je ook niet te veel te eten. Je hersenen hebben namelijk tijd nodig om een verzadigingshormoon aan te maken. Dit duurt zo’n 15 tot 20 minuten vanaf het moment dat jij je eerste hap hebt genomen. TV en telefoon blijven dus even uit. 

3. Drink water voor het eten

Water is een uitstekende manier om het hongergevoel te verminderen. Het zorgt ervoor dat je sneller een voldaan gevoel hebt, waardoor je minder zal eten. Onderzoek heeft uitgewezen uit dat mensen die voor de maaltijd twee glazen water drinken, gemiddeld 22% minder eten dan mensen die geen water drinken. Een karafje water bestellen kan daarom nooit kwaad voor de calorieportemonnee.

4. Schrap niets uit je eetpatroon maar zoek gezonde alternatieven

De grootste fout die wordt gemaakt wanneer het aankomt op afvallen is dat mensen alle genietmomentjes schrappen uit hun eetpatroon. Dat is natuurlijk gedoemd om te mislukken. Na verloop van tijd zullen je oude gewoontes er weer ongemerkt insluipen. Je zult jezelf na het behalen van je doel vaker belonen met datgene wat je zo hebt moeten missen.