Dit artikel is geschreven door Annemiek. Als health blogger voor Puurfiguur.nl schrijft ze met veel plezier over gezond eten en afvallen. Zelf is ze een echte lekkerbek en eet ze het liefst vers, onbewerkt en biologisch.

1. Eieren zitten boordevol vitamines en mineralen

Of je nu een eitje kookt voor je ontbijt of een maaltijd met eieren klaarmaakt, met ieder ei krijg je een ongelooflijke hoeveelheid voedingsstoffen binnen. Eieren bevatten namelijk vrijwel alle vitamines en mineralen die je dagelijks nodig hebt. We zetten ze hieronder voor je op een rijtje:

  • Vitamine A
  • Vitamine B2
  • Vitamine B5
  • Vitamine B12
  • Vitamine E
  • Calcium
  • Kalium
  • IJzer
  • Mangaan
  • Selenium

2. Eieren leveren essentiële aminozuren

Een gemiddeld ei bevat 6 gram eiwit van hoge kwaliteit. Dat betekent dat het alle negen aminozuren bevat die ons lichaam nodig heeft, maar niet zelf kan aanmaken. Het gaat trouwens niet alleen om de aanwezigheid van deze aminozuren, maar ook de juiste verhoudingen. Daar voldoet het eiwit in eieren aan. Daarnaast vind je in eieren ook nog andere aminozuren. Daarentegen leveren ze weinig calorieën. Een gezonde manier om eiwit binnen te krijgen dus!

3. Eieren zitten vol voedingsstoffen voor je brein

Eieren zijn rijk aan choline, en dat is goed nieuws voor je brein. Je hersenen hebben deze stof namelijk nodig om prikkels over te brengen. Daarnaast maakt choline deel uit van je celmembranen. Nogal een onmisbaar stofje dus. Met één ei krijg je er maar liefst 113 gram van binnen. Hier lees je alles over eieren koken en bewaren.

4. Ze bevatten antioxidanten die je ogen beschermen

In eieren vind je twee bijzondere stoffen: luteïne en zeaxanthine. Deze antioxidanten beschermen onze ogen, onder andere tegen fel zonlicht en het blauwe licht van je smartphone.

Zo helpen de antioxidanten voorkomen dat je last krijgt van staar of dat er schade ontstaat aan het netvlies van je ogen. Op deze manier dragen eieren eraan bij dat je ook op latere leeftijd goed kan blijven zien. De vitamine A in eieren draagt overigens ook bij aan gezonde ogen. Maak dus eens deze lekkere soep met pompoen en eieren, daar doe je je ogen zeker een plezier mee.

5. Eieren verzadigen heel goed

Heb jij ook lange tijd een verzadigd gevoel als je een eitje eet als ontbijt? Dat komt doordat eieren zo goed verzadigen. Daardoor heb je lange tijd een aangenaam vol gevoel en eet je de rest van de dag minder.

6. Ze geven energie

Kun je wel wat energie gebruiken? Eieren leveren B-vitamines, die je lichaam helpen om de voedingsstoffen uit eten om te zetten in bruikbare brandstof voor je lijf. Een eitje bij je maaltijd kan ervoor zorgen dat je je alerter en energieker voelt.

7. Eieren geven ons kracht

Eieren zorgen op nog een andere manier voor energie en kracht. Ze kunnen ons helpen onze spiermassa te behouden (als deze na ons dertigste afneemt). Daar zorgen de hoogwaardige eiwitten in eieren voor. Zij dragen bij aan het herstel en de opbouw van onze spieren.

8. Goed voor je haar

Eieren bevatten alle vitamines die je haar nodig heeft om gezond te groeien. Wil je je haar laten groeien of heb je spijt van je laatste kappersbezoek? Eet een eitje. Bijvoorbeeld deze shakshuka met ei en gehakt in tomatensaus.

9. Eieren zijn relatief goedkoop

Eieren leveren vrijwel dezelfde belangrijke aminozuren als vlees, maar zijn veel goedkoper. Je kunt in plaats van vlees dus prima een eitje eten om aan gezonde eiwitten te komen. Bijvoorbeeld met deze schotels waarin eieren de hoofdrol spelen.

Eet jij na het lezen van dit artikel vaker een eitje? Deel het hieronder in de reacties!