1. Pure chocola

Bij chocola denken we nog altijd aan suikerpieken en stresseten. Maar wist je dat chocola gezond kan zijn? De voordelen van chocola komen voort uit het basisbestandsdeel cacao. Cacaopoeder bevat veel antioxidanten en weinig calorieën: zo'n 38 per 10 gram en maar liefst 3,4 gram vezels. Pure chocola bevat veel van dit cacaopoeder ten opzichte van melk- of witte chocolade. Let wel: ook pure chocolade bevat suiker en vette cacaoboter. Vuistregel is: hoe puurder de chocola (+70%), hoe minder suiker er is toegevoegd en hierom gezonder.

2.  Popcorn

Een ongezonde snack om weg te werken in de bioscoop? Nee hoor. Popcorn wordt gemaakt door maïs te verhitten. Hierdoor ontstaat er stoom in de maïskorrel waardoor het zetmeel in de mais uitzet en door de waterdichte schil barst. Dit resulteert in een schuimachtige snack. Maïs bevat van zichzelf veel vezels en antioxidanten. Popcorn is dus helemaal geen ongezonde snack totdat er ongezonde stoffen aan toegevoegd worden. Laat de boter en suiker achterwegen en gebruik in plaats daarvan een snufje zout. Of gooit het over een andere boeg en kruid het met Marokkaanse Ras el hanout. Of probeer een van deze 18 spannende smaakcombinaties.

3. Dressing

Plantaardige dressing is helemaal niet zo ongezond als we denken. Toegegeven: wanneer jouw salade met dressing een 'dressing met salade' wordt, moeten we gaan minderen. Maar in het algemeen voegen dressings (en dan niet de extra romige ceasar dressing) extra voedingsstoffen toe aan je eten. Probeer bijvoorbeeld een frisse dressing van mosterd, olijfolie en citroensap.