1. Eet samen

Simpel: samen eten is samen delen - en dus ook de kosten. Dit kan met vrienden, familie of met de buren. Niet alleen gezellig en budgetvriendelijk, ook eet je zo eens maaltijden buiten je eigen repertoire.  

2. Doe geen boodschappen als je trek hebt

Ie-der-een heeft wel eens boodschappen gedaan met een rommelende maag. Het resultaat: je boodschappenlijst van 5 producten is in je karretje uitgegroeid naar 25. Zonde! Stap zonder honger de supermarkt binnen, of vind de discipline om je écht aan je boodschappenlijst te houden. En toegegeven, dat is moeilijk. 

3. Gebruik de vriezer

Die ijskoude kast is niet enkel bestemt om diepvriespizza's en ijsjes in te verstoppen. Gebruik de vriezer om kliekjes in te bewaren voor een volgende keer of om brood in delen op te kunnen eten. Maak je bijvoorbeeld vaak soep? Bewaar gesneden wortels en selderij in de vriezer. Die dienen vaak als basis! Zo hoef je niet steeds opnieuw een zak te kopen. Blijft lang goed en zo gooi je minder voedsel (en geld) weg.

4. Eet seizoensproducten

Zin in aardbeien in de winter? Peperduur en niet zo smaakvol. Daarentegen liggen sinaasappels en mandarijnen goedkoop in de schappen en smaken overheerlijk. Een handig overzicht van alle verse producten per seizoen vind je in deze groente- en fruitkalender

5. Maak/koop grotere porties

Vaak zijn producten niet los verkrijgbaar in de supermarkt. Maak hier handig gebruik van door groter in te kopen. Want groot inkopen = goedkoop inkopen. De grote porties eten die je maakt kun je vaker eten, invriezen of delen met vrienden of familie (zie punt 1 en 3). 

6. Wees creatief met kliekjes

1 avocado, 8 cherrytomaten en een half pakje roomkaas over? Maak een spaghetti met avocadosaus. Met een beetje creativiteit flans je de kliekjes zo om tot een volwaardige maaltijd. Mocht dat nu niet mogelijk zijn, dan is er niets mis met een oer-Hollandse kliekjesdag in de lassen met verschillende bordjes. 

7. Markt vs supermarkt

Vaak is de markt goedkoper dan de supermarkt - aanbiedingen daar gelaten. Daarbij zijn producten op de markt los te koop én kun je korting vangen op het einde van de dag. Marktkoopmannen moeten dan namelijk van hun producten af. Loop in de namiddag dus eens richting de markt in plaats van de landelijke supermarkt en bespaar flink.

8. Eet meer vega

Vis en vlees zijn dure producten. Naast dat het gezond is om (eens) vegetarisch te eten kan het ook behoorlijk schelen in de portemonnee. Bang dat je vitamines mist? Eiwitten uit vlees of vis zijn ook vervangbaar door peulvruchten of eieren. Zo kom je helemaal niets tekort. Hier, hier en hier delen we vegetarische inspiratie. 

10. Stop met junkfood

Naast dat junkfood ongezond is, is het ook nog behoorlijk duur. Een snelle blik op de website leert ons dat een 'goedkoop' menu bij de twee gouden bogen al snel 7 euro is. Van dat geld kun je thuis een voedzame maaltijd klaarmaken waar je twee dagen van kunt eten. 

11. Kies diepvriesproducten

Vers fruit, groenten of vis te duur? Duik dan eens het vriesvak in. Diepvriesproducten doen qua vitamine niet onder aan verse producten en schelen enorm in prijs. Een doosje frambozen kan in de diepvries al snel 2 euro goedkoper zijn dan zijn verse variant. Bij vis zoals zalm is dit zo rond de 3 euro (!) per pak. 

12.  Plan je maaltijden

Maak een overzicht van wat je deze week (ongeveer) wilt eten en maak daarbij een boodschappenlijst. Zo voorkom je onverwachte uitgave en uren dolen tussen de supermarktschappen.