Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

De reacties na het verorberen van de Lidl-cronut zijn - op z'n zachtst gezegd - nogal uiteenlopend. Veel klanten zijn erg te spreken over de cronut. ‘Mmmm, heerlijk. Ik hoop dat Lidl ze in het assortiment houdt’ en ‘Superlekker, ze smaakten heel erg vers.’ De combinatie van de Franse croissant en de Amerikaanse donut levert ook kritiek op. ‘Het proeft als een vette meelbal, ‘een dikke plak deeg in m'n maag’, ‘een te zware hap’ en ‘erg taai’, aldus een selectie uit de honderden reacties op de Facebook-pagina van Lidl Nederland. 

Actie

Ook de klacht dat de cronut in veel filialen niet meer te koop was, wordt vaak geuit. Lidl laat weten dat het aanbieden van de cronuts bij een actie (streetfood) hoort en dat nog niet zeker is of het broodje in het vaste assortiment wordt opgenomen. Supermarkten als Jumbo en Albert Heijn verkochten in het verleden ook cronuts, maar het broodje is er nu niet meer verkrijgbaar. 

,,We waren best verbaasd over de populariteit van dit product. De cronut was inderdaad snel uitverkocht, het spijt ons dat we klanten teleur hebben moeten stellen. De cronut is nog steeds een regelrechte hype, we hebben er boven verwachting veel verkocht’’, aldus een Lidl-woordvoerster. Volgens haar is nog niet 100 procent duidelijk of de cronut op korte termijn weer wordt verkocht in de winkels. ,,We kijken in ieder geval naar de mogelijkheden, maar uitsluitsel heb ik nog niet.’’

New York

De bedenker van de cronut is Dominique Ansel, chef van de gelijknamige patisserie in Soho, New York. In 2013 ging zijn eerste cronut over de toonbank. Sindsdien staan er voor zijn bakkerij elke dag honderden mensen in de rij om er eentje te bemachtigen. Wat juist de cronut van Ansel zo bijzonder maakt, blijft een goed bewaard geheim. Ook in Nederland verkopen sommige bakkers en ketens het combibroodje. 

Of.... je maakt hem zelf met ons recept voor de cronut