Vijf jaar geleden was je met het kiezen van huismerken nog zo'n 24% goedkoper uit ten opzichte van A-merken. Inmiddels is dit verschil gestegen naar 45%, meldt de Consumentenbond. Bij het onderzoek is gekeken naar 145 producten van huismerken. Budgetvarianten zijn hierbij buiten beschouwing gelaten.

Algemene prijsverhoging

Dit verschil komt niet helemaal uit de lucht vallen. Eerder dit jaar publiceerde onderzoeksbureau GfK dat het gemiddelde bezoek aan de supermarkt zo'n 3 à 4 procent duurder is geworden ten opzichte van het jaar ervoor. Deze stijging was vooral terug te zien bij versproducten als vleeswaren, salades, brood en snijbloemen.

Goedkoopste supermarkt

Wie echt wil koopjesjagen is, niet geheel verrassend, het goedkoopst uit bij de Lidl. Opmerkelijk hierbij is wel dat prijsvechter ALDI, als budgetsupermarkt, is ingehaald door Vomar en Dirk van der Broek.

Supermarktketens Jumbo, Picnic en Hoogvliet passen hun prijzen aan op de concurrentie. Met andere woorden: is er een goedkopere supermarkt in de buurt bij zojuist genoemde supermarkt, passen zij de prijzen naar beneden aan. Is er een duurdere supermarkt in de buurt dan worden deze verhoogd.