Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

Aantal eieren per week

Eieren zijn lekker en voedzaam, maar er is ook zoiets al teveel eieren eten. ''Eieren bevatten belangrijke voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en eiwitten, maar ook verzadigd vet en cholesterol. De aanbeveling is daarom om maar 2 tot 3 eieren per week te eten, omdat je anders teveel verzadigd vet en cholesterol binnen kunt krijgen. Dit kan nadelig zijn voor hart en bloedvaten'', meldt Patricia Schutte van het Voedingscentrum. 

Lees ook: Handig om te weten! Alles over eieren > 

Eierdieet

Het eierendieet is een dieet, waarbij je maximaal 40 eieren per week mag eten. Het dieet wordt aangevuld met een korte lijst van andere voedingsproducten. Volgens Schutte is zo'n dieet niet aan te raden. "Je krijgt met zo'n dieet misschien geen overschot aan vet en cholesterol binnen, omdat je geen andere vormen van verzadigd vet eet. Toch riskeer je dat je te weinig andere voedzame stoffen binnen krijgt. Een gevarieerd dieet is altijd het advies'', meldt Schutte. 

Lees ook: Let hierop als je eieren koopt in de supermarkt > 

Kun je écht te veel eieren eten?

Uit een recente studie van de Universiteit van Sydney, gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutritionbleek, bleek echter weer dat mensen die tot een dozijn eieren per week aten geen nadelige gevolgen aan hun gezondheid ondervonden. Zij hadden geen last van ontstekingen, verhoogde glucosespiegel of opduikende cardiometabole risicofactoren. De conclusie van dit onderzoek is dat mensen niet terughoudend hoeven te zijn met het eten van eieren, als dit deel uitmaakt van een gezond dieet. Onder 'gezond' verstaat de onderzoeksleider Nick Fuller dat verzadigde vetten, zoals boter vervangen worden door enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetten, zoals avocado's en olijfolie.

Lees ook: 10 x lekkere en makkelijke recepten met ei >