Helemaal geen koolhydraten meer eten is een slecht idee. Koolhydraten zijn namelijk ook aanwezig in groenten, fruit en noten en het schrappen van alle soorten koolhydraten kan dan ook leiden tot vermoeidheid, duizeligheid, hoofdpijn, misselijkheid en prikkelbaarheid. Dit kan een aantal dagen, maar ook enkele weken aanhouden. De Nederlandse Gezondheidsraad adviseert dan ook dat wie gezond wil eten, 40 tot 70 procent van zijn energie uit koolhydraten haalt.

Heb je suiker nodig?

Als je geen koolhydraten binnenkrijgt, dan haalt je lichaam bovendien energie uit de verbranding van glucose en als die is opgebruikt, wordt je vet verbrand. Hoewel dit goed klinkt, kan het gevaren met zich meebrengen. In Het Laatste Nieuws wordt dit onderschreven door diëtiste Kirstin Kirkpatrick. “Vetten zijn een veel tragere brandstofbron dan glucose. Dat betekent dat je lichaam er niet snel genoeg aankan, als je bijvoorbeeld gaat sporten. Gevolg: je voelt je futloos en intensief bewegen zit er niet meer in.” Het helemaal stoppen met koolhydraten is dan ook een slecht idee, doordat je lichaam suikers nodig heeft.

Lees ook: Dit is hoeveel avocado's je per dag mag eten volgens diëtisten >

Het minderen van koolhydraten leidt echter wel snel tot veel gewichtsverlies, maar is het ook effectief gewichtsverlies? In het begin zorgt de verbranding van glucose ervoor dat je veel vocht verliest en dus ook gewicht verliest. Zodra je echter weer suikers gaat consumeren en de glycogeenvoorraden aangevuld worden, is de kans groot dat je weer snel op je oude gewicht komt.

Slechte adem

Het laatste wat het minderen van koolhydraten met je lichaam doet, is zorgen voor een slechte adem. Doordat je minder koolhydraten eet, komt je lichaam in een ketose staat. De hoeveelheid glucose en vetten neemt af en er komt meer ketonen in je bloed terecht. Als deze ketonen vrijkomen door je adem, kan dat ruiken naar aceton of rottend fruit. Deze geur kan verlicht worden door meer water te drinken, maar er zal een geurtje blijven hangen.