Niet de eerste keer

Het is niet de eerste keer dat supermarkten op hun vingers getikt worden door de Consumentenbond. Voor het derde jaar op rij kloppen de prijzen op de kassabon van supermarkten Albert Heijn, Jumbo en Plus niet ten opzichte de prijzen de schappen. Vorig jaar beloofde de supermarktketens dit te veranderen, maar uit nieuw onderzoek blijkt dat de kassabonnen nog steeds niet kloppen. 

Sandra Molenaar is directeur van de Consumentenbond en zij vindt deze fouten onacceptabel en onrechtmatig. "Miljoenen gezinnen komen al nauwelijks rond door onder andere de flink stijgende prijzen in de supermarkt." De Consumentenbond geeft de supermarkten tot 30 juni 2023 om de problemen op te lossen. Daarnaast stelt de bond de supermarktketens aansprakelijk voor de schade van consumenten door de foute prijzen aan de kassa's. "Als het nodig is, sluiten we een juridische procedure niet uit."

Dit loop je mogelijk mis

De Consumentenbond controleerde per supermarktketen meer dan 200 willekeurige aanbiedingen in verschillende steden en filialen. Bij Albert Heijn kwamen de prijzen voor 13% niet overeen met die van de bon. Bij Plus was dit al een stukje hoger, namelijk 15%. Bij Jumbo was er met 20% sprake van het grootste verschil.

Bij welke aanbiedingen gaat het fout?

De Consumentenbond heeft ook gekeken bij welke aanbiedingen het vaker fout gaat. Bij aanbiedingen uit de koeling moet je het meeste opletten. Net als bij producten uit kartonnen actiedisplays in de gangpaden. Maar ook worden er veel fouten gemaakt bij actieproducten van de groenteafdeling en aanbiedingen van de kopstellingen. 

Wat moet je doen als je een verschil ontdekt?

Check je bon dan bij de servicebalie. Bij Jumbo krijgen klanten al langere tijd het product gratis als de prijs aan de kassa afwijkt van de prijs op het schap. Ook Albert Heijn doet nu deze belofte.  

Volgens de Consumentenbond is deze belofte nog niet voldoende. "De supermarkten schuiven daarmee de verantwoordelijkheid alleen maar af op hun klanten." De Consumentenbond vindt dat consumenten er vanuit moeten kunnen gaan dat hun kassabon altijd klopt.