Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

Een teentje knoflook. Twee tomaten. Een paprika en een stronkje paksoi. Een verspakket van de supermarkt is erg handig voor mensen die na een lange dag werken geen puf meer hebben om ook nog na te denken over wat er op tafel moet komen. Maar het is wel duurder, zou je denken. Dus niet, zo meldt de website Business Insider die de proef op de som nam de pakketten van de twee grootste supermarkten Jumbo en Albert Heijn met de prijzen van de losse ingrediënten en met elkaar vergeleek

Het verspakket heeft het laatste jaar een enorme vlucht genomen. Elke supermarkt biedt ze aan en zelfs grote voedselproducenten als Unilever heeft eigen pakketten ontwikkeld. Elke keuken is vertegenwoordigd: de Italiaanse, de Mexicaanse, de Hollandse. En er gaat veel geld in om. Uit cijfers van Unilever blijkt dat de omzet aan sauspakketten, soeppakketten en groentenmixen in 2016 nog 10 miljoen euro was in ons land en in 2017 was gestegen tot zo’n 19 miljoen euro. Unilever schatte de omzet in 2018 tussen de 25 en 30 miljoen euro.

Om te zien of het naast handig, vers en snel ook nog goedkoper is, vergeleek Business Insider de prijs van verschillende verspakketten van AH en Jumbo met de totaalprijs van de ingrediënten als je die los koopt. Bij elke supermarkt namen ze dezelfde drie soorten pakketten onder de loep: voor Italiaanse lasagne, Mexicaanse burrito’s en pompoensoep. Van ieder pakket probeerden ze de ingrediënten los te kopen in de desbetreffende supermarkt.

Een van de problemen waar ze op stuitten: niet alles is los verkrijgbaar. Probeer maar eens een Roma-tomaat of een teen knoflook te scoren. Vaak zitten wortelen en uien ook in een zakje of een netje. En dat is natuurlijk ook het briljante, oordeelt de business-site: dan blijf je ook niet zitten met de te veel gekochte ingrediënten. Omdat je uien en tomaten meestal ook nog wel ergens anders voor kunt gebruiken, heeft de site de grotere verpakkingen omgerekend naar de stuksprijs.

Euro's verschil

De pakketten blijken goedkoper uit te pakken. Neem de pompoensoep van Jumbo. Die kost in het pakket 3,38 euro, terwijl de losse ingrediënten 4,19 euro kosten. Voor de pompoensoep van AH is het verschil nog groter. Een pakket voor de soep kost 3,39 euro terwijl je anders 4,80 euro kwijt zou zijn.

Wie burrito's wil maken, is bij Jumbo absoluut goedkoper uit met een pakket: dat kost 4,39 euro terwijl de losse ingrediënten meer dan 2 euro meer kosten: 6,71 euro zou je dan kwijt zijn. Bij AH is het verschil een fractie kleiner want de losse ingrediënten kosten ook 6,71 euro, maar het pakket is ietsje duurder: 4,69 euro. Ook de lasagnes zijn goedkoper in het pakket dan los gekocht. Overigens stoppen de twee supermarkten wel verschillende ingrediënten in hun pakketten, dus onderling zijn ze niet goed vergelijkbaar.

De strijd om de consument

Groenten

"Dit zijn op zijn zachtst gezegd zeer opmerkelijke bevindingen", reageert retailexpert Paul Moers. "Ik denk dat Albert Heijn en Jumbo volop aan het inzetten zijn op het lokken van klanten naar hun winkels." Je zou denken dat gemak meer geld kost, maar het is een feel good-product geworden, ziet Moers. "En als mensen toch in je winkel zijn, dan kopen ze ook de fles wijn voor bij het eten en wellicht nog een kaasje voor erna."

De pakketten zorgen voor klanten in de winkel. "Het zijnn traffic generators, zoals wij dat noemen. Het lijkt bijna een verspakkettenoorlog", aldus de retailkenner. "En het klopt ook wel dat er een strijd is om de klant. Het is knokken geblazen."