Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

De vaste aardappelleveranciers van PepsiCo kampen met een belabberde oogst. De langdurige droogte en de dubbele hittegolf waren volgens de multinational een fenomeen dat het in veertig jaar niet meemaakte. "Deze omstandigheden hebben ertoe geleid dat onze vaste groep telers in Nederland het huidige aardappelseizoen minder en gemiddeld kleinere aardappels van onze eigen Lay’s-rassen zullen gaan oogsten", stelt PepsiCo. De problemen zullen een heel jaar voortduren. 

Voor de huismerkchips van Albert Heijn geldt hetzelfde, meldt een woordvoerder. Maar helemaal duidelijk is dat pas over een paar weken. "De aardappels worden aan het eind van deze maand gerooid en dan weten we pas zeker of ze kleiner zijn uitgevallen dan afgelopen jaren.''

Eerder waarschuwden aardappelboeren al dat de friet kleiner zou uitpakken de komende tijd.