Volgens psycholoog Charles Spence, die werkzaam is op de Universiteit van Oxford, heeft dit namelijk niet met de smaak te maken, maar met het gewicht van je kopje. Wij associëren zwaardere koppen namelijk met kwalitatief betere drankjes, terwijl we warme dranken in kartonnen bekertjes zien als goedkoop en kwalitatief minder.

Bekertje A of bekertje B

Om deze stelling te bewijzen werd in het Britse tv-programma 'Food unwrapped' een test gedaan. Een groep kreeg 2 verschillende kartonnen bekertjes, A en B, gevuld met thee. Ze moesten hieruit de lekkerste thee kiezen en alle deelnemers vonden drankje A zoeter en lekkerder smaken dan drankje B.

Lees ook: Koffieliefhebbers opgelet: met deze tips zet je thuis de beste koffie >

Wat zij echter niet wisten, is dat in beide bekertjes exact dezelfde thee zat. Het enige verschil was dat de kartonnen bekertjes van A verzwaard waren met een gewichtje. Volgens Charles Spence is de gedachtegang niet zo heel gek. "Mensen kunnen de thee niet scheiden van de beker. Het is bijna alsof je brein dat gewicht ziet als een teken van kwaliteit, in sommige gevallen is dat natuurlijk echt zo."