Jules Lauwerijssen, eigenaar van de Bossche bakkerij Royal vertelt aan het AD over zijn creatie: ,,Ik wilde de slagroom in de soes vervangen door ijs met een volle, romige smaak. Gewoon vanille-ijs is in de praktijk lastig te verwerken. En uiteindelijk kwam ik uit bij softijs waarvoor ik melk gebruik van 't IJsboerinneke in Moergestel.'' Een lokale samenwerking dus. 

Ruby-chocolade, karamel-zeezout en pure chocolade

Hoe zo'n Bosschebol-ijsje er dan uitziet? Als een normaal ijsje op een hoorntje. ,,Daarin wordt softijs gespoten. De rand wordt gedoopt in pure chocolade met caramelcrunch dat zorgt voor gouden glitter-effect. En bovenop het hoorntje komt de soes met ijs.’' Inmiddels heeft de Bossche Bol bakkerij al 3 smaken bedacht: Pink Powder, the Royal Classic en Zoute Gerritje.

Het is niet de eerste keer dat Bakkerij Royal een ludieke actie bedacht. Eerder ontwikkelde het bedrijf al kerstballen in de vorm van Bossche Bollen. En om de corona-crisis door te komen maakte de bakkerij doe-het-zelf-pakketen om thuis Bossche bollen te maken waarvan ze er nu zo'n paar duizend paar jaar verkopen.