Bananenschillen bevatten namelijk veel vitamines B6 en B12, magnesium, kalium, vezels en proteïne. Toch is het in het Westen niet gebruikelijk om de bananenschil te eten, terwijl het in sommige delen van de wereld meer regel dan uitzondering is. Zo worden bananenschillen in Azië vaak gekookt of gefrituurd voordat ze worden opgegeten, maar je kunt ze ook verwerken in een smoothie.

Lees ook: Interessant: dit is waarom bananen geel zijn

Als het eten van bananenschillen je toch iets te ver gaat, kun je de schillen ook nog anders gebruiken. Zo kun je ze toevoegen aan je compost. Het kalium en fosfor dat in de bananen zit, draagt eraan bij dat je planten beter groeien. Ook je schoenen kunnen zo nu en dan een bananenschil gebruiken. Door je schoen te poetsen met de binnenkant van de schil wordt je schoen beschermd tegen slijtage en krijgt hij een mooie glans.

Bananenschil tegen wratten? Wellicht

Er zijn ook nog enkele beweringen rondom de bananenschil die (nog) niet ondersteunt worden door wetenschappelijk bewijs, maar veelvuldig genoemd worden. Zo zou het wrijven van bananenschil over je huid jeuk stoppen, rimpels verminderen, wratten verwijderen en de gezondheid en textuur van je huid verbeteren. Deze beweringen zijn dus niet bewezen, maar het zou de bananenschil wel aantrekkelijker maken.