Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

Volgens Mitsuba, het merk achter de Aziatische snacks, kan het Nederlandse borrelschap wel wat pit en variatie gebruiken. Dit najaar komt het bedrijf met maar liefst tien varianten aan nootjes, crackers en crispies de boel op stelten zetten.

Van pittige smaken als Thaise Srirachasaus en Wasabi tot mildere varianten Red Curry en gezouten Edamame-bonen, het snackmerk beweert voor ieder wat wils te hebben in hun assortiment. Daarnaast zijn alle snacks ook nog eens palmolievrij en zonder smaakversterker MSG (monosodium glutamaat, red.).

Verrassend 

Ligt het Nederlandse borrelschap niet al vol genoeg? Dat valt wel mee, vindt Susan Aretz. ,,De schappen liggen meestal vol met nootjes en chips. Deze snacks zijn weer eens iets anders. Ik vind de smaken erg verrassend.” De wasabi- en de sriracha-varianten waren volgens haar erg pittig. ,,Ik hou ervan, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er minder enthousiast van worden.”

De prijs

De consumentenprijzen van 1,99 euro of 1,75 euro per zakje of doosje, vindt Aretz ‘op het randje’. ,,In sommige zakjes zit maar 80 gram, dat zijn voornamelijk de lichte crispy snacks, dan vind ik 1,99 euro wel veel geld. Voor de verpakkingen van 125 gram, veelal de nootjes, vind ik de prijs redelijk.”

De smaak

Desalniettemin is de borrelexpert erg te spreken over de Mitsuba-snacks. ,,Er zitten echt leuke items tussen, het is echt iets nieuws. Je krijgt er natuurlijk wel dorst van, maar daardoor werkt het wel goed als borrelsnack in de kroeg. Tegen mijn verwachting in vind ik de Japanse mix veel lekkerder dan wat er nu al in de winkels ligt. Normaal gesproken vind ik dat droge meuk, maar deze versie zou ik persoonlijk wel kopen; er zit veel meer smaak aan.”

De snacks van Mitsuba zijn er in de smaken Thai Chili, Wasabi, Sriracha, Red Curry, Japanse Mix en Sea Salt en zijn verkrijgbaar bij Jumbo en Albert Heijn.