Een overkoepelende trend is dat we bewuster met eten omgaan. De milieu-nadelen van bijvoorbeeld plastic verpakkingen worden steeds zichtbaarder, voedsel is aan minder verspilling onderhevig en alcoholhoudende dranken lijken terrein te verliezen aan alcoholvrije varianten. Toch is er volgens Chu maar één échte foodtrend die dit jaar gedomineerd heeft: vleesvervangers. En hij kan het weten: hij zag in zowel de foodhallen in Den Haag, Rotterdam als in Amsterdam de populariteit van het 'nep-vlees' stijgen.

Oorzaak

Dat heeft volgens de foodhallen-eigenaar twee oorzaken. 'Mensen zijn niet alleen bewuster van wat ze eten, de vervangers zijn ook véél beter geworden. Vroeger was je als vegetariër het onderschoven kindje, nu proef je soms niet eens het verschil.' Het lijkt daarom een opwaartse spiraal: door toenemend bewustzijn is de vraag toegenomen. Daardoor is de kwaliteit beter met als gevolg dat de vraag extra stijgt. En waarom ook eigenlijk niet? 'Als het hetzelfde smaakt, waarom zou je dan per se vlees moeten eten? Ik geef toe, een mooi stuk biefstuk op z'n tijd is heerlijk. Maar je lichaam heeft daar ook tijd voor nodig om te verwerken, vegetarische vervangers hebben dat minder.' 

Chong verwacht voor het nieuwe jaar een blijvende groei. Maar wat dé foodtrend van 2020 wordt, zal het aankomende jaar moeten uitwijzen.