Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

‘50% Korting op alle sinterklaasartikelen’ adverteert Albert Heijn. Het is bijna onmogelijk om de enorme aanbieding van de grootgrutter over het hoofd te zien. Ook Jumbo heeft de sinterklaasartikelen in de aanbieding gegooid. Wie online winkelt kan het gehele sintassortiment kopen met 1+1 gratis. 

Waarom prijzen marktleiders Jumbo én Albert Heijn hun sinterklaaslekkernijen al zo vroeg af? Sinterklaas komt ten slotte bij veel gezinnen vanavond nog langs om pakjes te brengen en bij anderen komt hij daar misschien pas in het weekend aan toe. 

Volgens retailexpert Cor Molenaar hebben de supermarkten waarschijnlijk verkeerd ingeschat hoeveel belangstelling er zou zijn voor beide feesten. Voor Sinterklaas blijkt minder animo dan voor het kerstfeest. Daardoor zitten ze nu met de gebakken peren. Of beter gezegd: met te veel voorraad. ,,Dat kun je ook zien aan de etalages van de winkels. Die staan nu al een paar weken vol met kerstversieringen, terwijl dat vroeger pas ná Sinterklaas gebeurde.”

,,Door onze logistieke systemen kunnen we landelijk op weekniveau goed monitoren en voorspellen hoeveel we van elk product gaan verkopen. Zijn er dan toch producten over, dan worden deze lokaal afgeprijsd.” meldt Felicity Bijnaar, die de externe communicatie verzorgt bij Albert Heijn. ,,Na het weekend gaat Albert Heijn de kerstsfeer in”, vertelt ze.