Grafiek

Suiker

Maarten: “Of je snel weer honger krijgt na een maaltijd heeft alles te maken met de samenstelling daarvan. Stel je eet, een bak magere yoghurt met suikerrijke cruesli en een jus d’orange. Of je neemt een boterham met chocoladepasta. Dan zit deze maaltijd vol met geraffineerde suiker. Dat heeft helaas nadelen. Deze suikers worden razendsnel opgenomen in het lichaam en komen vrijwel direct in je bloed terecht. Gevolg: de bloedsuikerspiegel schiet omhoog. Zoals je in het figuur kan zien is je lichaam gelukkig heel slim en kan dat oplossen, door het hormoon insuline aan te maken. Dat is handig, want dat hormoon zorgt ervoor dat de suikers in je bloed kunnen worden opgenomen in de cellen."

Suikerdip

Maarten: “Zoals je ziet, krijg je direct na de snelle daling van de bloedsuikerspiegel weer honger. Dit noem je ook wel een suikerdip. Zo’n anderhalf tot twee uur na het ‘eten’ van je ontbijt gebeurt dit alweer. Gevolg: je pakt snel weer een snack als tussendoortje. Dit geldt met name bij maaltijden die snel verteert en opgenomen kunnen worden. Vaak zijn dat producten met veel geraffineerde suiker zoals frisdranken, koek, snoep en zoet beleg. Producten met meer eiwitten of vetten zorgen juist voor een trage stijging van de bloedsuikerspiegel.

Grafiek

Hoe voorkom je suikerdips?

Maarten: “De mensen die weleens een artikel van mij hebben gelezen, weten dat ik volle, vette en vezelrijke maaltijden adviseer. Eet bijvoorbeeld volle yoghurt met walnoten, kokos en wat fruit in plaats van gesuikerde cruesli. Zo eet je minder suiker en vollere (yoghurt) en vettere (walnoten) producten.  Ook het combineren van vezelrijke en vollere producten met suiker vertraagt de vertering van koolhydraten (suikers) en geven een sneller verzadigingsgevoel. Directe gevolgen hiervan zijn:

  • Een meer geleidelijke stijging van de bloedsuikerspiegel.
  • Minder afgifte van het hormoon insuline.
  • Een geleidelijke daling van de bloedsuikerspiegel tot het niveau van voor de maaltijd.

Maarten: “Het proces van verteren duurt ongeveer drie uur. Daarna zal eerder opgeslagen vet weer worden ingezet als brandstof. Als je net zo van brood houdt als ik, adviseer ik je om het in volkoren vorm te eten en met vet beleg erop. Denk aan een volkoren boterham met roomboter, volvette kaas of bijvoorbeeld avocado met ei. Het voordeel van volvette kaas, roomboter en ook volle yoghurt is dat ze weinig of geen melksuiker bevatten en je zit sneller vol. Daarnaast vertragen ze door het hoge vetgehalte de vertering van koolhydraten van bijvoorbeeld brood of crackers.”

Maarten de Jong

BIO

Ik ben Maarten de Jong (39). Oprichter en van EnergizeMe. Ik help mensen aan minder stress, meer energie, meer focus, betere slaap en een gezond gewicht. Hoe? Met ademhalingsoefeningen, slim sporten en iets verstandiger eten. Ik ben ademcoach, voedingsadviseur en expert in duursport. Maar ik ben geen ‘gezondheidsfreak’. Ik ben dol op Leffe Blond. En chocolade M&M’s zijn mijn favoriet bij de koffie. Ik heb ook écht weleens stress. Juist daarom probeer ik fit te blijven. Want met een fit lijf en een scherp brein is alles wat je doet veel leuker. Je werkdagen zijn effectiever, je kunt je beter concentreren en je hebt meer energie. Ook ná een lange werkdag en in het weekend. Met ademhalingsoefeningen, slim sporten en iets verstandiger eten win je bakken energie. Ik help je daarbij. Niks zweverigs, harde feiten, harde getallen en harde resultaten.

Volg jij Maarten ook op InstagramFacebook en LinkedIn ?