Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

Organisator Foodwatch spreekt dit jaar weer van ‘ijzersterke’ kandidaten. Zo bevat de genomineerde Matcha ice tea van Lipton (Unilever) maar 0,007 procent matcha en verkoopt Albert Heijn in november asperges uit Peru en snijbonen uit Marokko als seizoensgroenten. De kandidaten worden genomineerd op basis van onderzoek door Foodwatch en naar aanleiding van honderden klachten.

Andere misleidende voedingsproducten die dit jaar kans maken op het ‘Gouden Windei’ zijn de AH geitenkaasspread met bieten, Kellogg’s Coco pops-reep, pindakaas van Bongo, De Kleine Keuken chocopasta, Damhert Woudvruchten en CanO bronwater in blik.

Voor de gek gehouden

,,Het hele jaar word je als consument uitgelachen en voor de gek gehouden door handige marketeers van voedingsbedrijven”, laat voedselwaakhond Foodwatch weten. ,,In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument zelf lachen om de doorgeprikte marketingleugens van de genomineerden.”

Vorig jaar sleepte Coca Cola’s Smartwater de publieksprijs binnen. Uit onderzoek van Foodwatch bleek het product slechts ‘duur water in plastic’. In 2017 won Jumbo de titel met hun Goudeerlijk maisbrood, zonder maismeel.

Aanpassen van product

Door middel van de jaarlijkse verkiezing van Foodwatch hoopt het bedrijf dat de genomineerden hun voedingsproducten zullen aanpassen. In veel gevallen gebeurt dat ook, stelt Foodwatch. Vorig jaar pasten vijf van de acht kandidaten hun product aan, waaronder Albert Heijn en Aldi. In 2017 wijzigden zelfs zes van de zeven kandidaten hun product. Slechts het maisbrood van Jumbo bleef ongewijzigd.

Vanaf vandaag tot ongeveer halverwege december kan er gestemd worden via de website van Foodwatch. De winnaar wordt in de week voor kerst bekendgemaakt.