Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.
"Groente en fruit vormen een belangrijk onderdeel van een gezond eetpatroon en moeten voor iedereen betaalbaar zijn", zegt Rianne van Beek namens PLUS Supermarkten. De producten waar het om gaat zijn alledaags: broccoli, paprika’s, appels, komkommers, tomaten, courgettes, elstar-appels en champignons. Ze krijgen een opvallende paarse sticker. De verlaging gaat vandaag in.
Waren de groenten en fruit te duur? Volgens Van Beek niet. Ook lijden de producenten niet onder deze verlaging. "De inkoopprijs blijft hetzelfde." Gaan de prijzen van andere producten dan omhoog als compensatie? Ook daarvan is volgens de woordvoerder geen sprake. "Nee, dat is niet het geval." Het supermarktconcern neemt volgens haar genoegen met een lagere marge. "We willen een statement maken", aldus Van Beek.
De structurele prijsverlaging op de tientallen groenten en fruit past volgens haar bij een breder beleid om consumenten te helpen gezondere keuzes te maken: niet-alcoholische dranken hebben een caloriemeter, ontbijtgranen een suikermeter en brood een vezelmeter. Frisdrank zit in kleinere blikjes en op de huismerkproducten gebruikt Plus geen kindermarketing.