Maarten: 'Vet staat vaak onterecht in het verdomhoekje. In de jaren 50 zijn er onderzoeken gepubliceerd die de relatie tussen het eten van vet en hartaanvallen zouden aantonen. Sindsdien is vet overal uitgehaald, eten we veel magere producten en worden veel meer koolhydraten geconsumeerd. Toch blijkt dat de resultaten uit het onderzoek iets genuanceerder liggen. De relatie tussen vet eten en hartaanvallen is niet goed aangetoond en vet is lang niet zo ongezond als men dacht. Onder andere door de ban op vet eten zijn we veel meer koolhydraten gaan eten. Aardappelen, rijst, pasta, maar ook snoep, koek en chips. Juist hier blijken we dik van te worden. Niet van vet.'

Vet verbranden

'We verbranden tegenwoordig vooral suikers: we eten veel suiker (koolhydraten), we ademen te snel in rust en als we sporten dan doen we dat (té) intensief. En dat is zonde. We hebben namelijk veel meer vet dan suikers in ons lijf om te verbranden. Aan suikers hebben we ongeveer 2.000 calorieën op voorraad, terwijl we van vetten wel 100.000 calorieën kunnen hebben.'

Vetten en suikers

'De verbranding van vetten verloopt anders dan die van suiker. Suiker is een snel beschikbare brandstof, waarvan we minder op voorraad hebben en die we sneller verbranden. Vetten hebben we veel meer op voorraad en verbranden we langzamer, je kan er langer op teren. Je lijf pakt dus heel graag suiker als brandstof, terwijl we daar minder van hebben. Het is dus heel nuttig om je lijf te leren om ook vetten te verbranden. Dat kan onder andere door de juiste voeding te eten. Vetten. Eigenlijk is het vrij simpel: wat we eten verbranden we. In mijn praktijk moedig ik mensen juist aan om wat vetter te eten en iets te minderen met koolhydraten. En dat werkt. Je valt sneller af en je hebt minder honger.

Vette voordelen

'Vet eten heeft namelijk vele voordelen.' Maarten somt er een paar op:

  • Vet zorgt ervoor dat je sneller verzadigd raakt. Je eet minder en je zit langer vol.
  • Juist hierdoor neem je weer minder tussendoortjes. Je hebt minder ‘snaai-behoefte’.
  • Vet eten zorgt ervoor dat je ook vet verband. Als je vet eet heb je minder hoge bloedsuikerspiegels en wordt er minder insuline afgegeven door de alvleesklier. Dat is gunstig, want hoe meer insuline, hoe meer vetopslag. Hoe minder insuline, hoe meer vetverbranding.
  • Vet heeft vele functies, zoals o.a. het transport van hormonen, het is een oplosmiddel voor vitamines en het is een bouwstof voor celmembranen. Je hebt ze dus gewoon keihard nodig.

Waarin zitten gezonde vetten?

'Ik raad aan om in zijn algemeenheid niet te bang te zijn voor vet. Ook niet voor verzadigd vet, zoals dat in kaas en vlees zit. Maar als je op ‘safe’ wilt spelen, dan geef ik je hierbij wat ingrediënten om je maaltijden wat voller te maken met gezonde vetten:

  • Vette vis (zalm, makreel, tonijn)
  • Olijfolie
  • Olijven
  • Walnoten/ Pecannoten
  • Avocado

Eet smakelijk.

maarten de jong

Ik ben Maarten de Jong (38). Oprichter en Chief Energy Officer bij EnergizeMe. Ik help mensen aan meer energie met ademhalingsoefeningen, slim sporten en iets verstandiger eten. Ik ben geen ‘gezondheidsfreak’. Ik ben dol op Leffe Blond. En chocolade M&M’s zijn mijn favoriet bij de koffie. Ik heb ook écht weleens stress. Juist daarom probeer ik fit te blijven. Want met een fit lijf en een scherp brein is alles wat je doet veel leuker. Je werkdagen zijn effectiever, je kunt je beter concentreren en je hebt meer energie. Ook ná een lange werkdag en in het weekend. Met ademhalingsoefeningen, slim sporten en iets verstandiger eten win je bakken energie. Ik help je daarbij. En als je slim een 10K, een halve of een hele marathon wilt lopen, doen we dat er gewoon bij. Niks zweverigs, harde feiten, harde getallen en harde resultaten.