Maar veel producten die best gezond lijken, bevatten veel suiker. Wie niet oplet, kan ongemerkt op een dag tussen de 28 en 40 suikerklontjes binnenkrijgen, blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Dat is veel meer dan de 50 gram voor vrouwen en 60 gram voor mannen (respectievelijk 12,5 en 15 klontjes), die als maximum wordt gegeven door de Wereldgezondheidsorganisatie.
Enorm verschil tussen de verschillende merken
Neem een beker oploskoffie in de variant wienermelange. Wie die van Aldi kiest, krijgt in een mok 10,5 gram suiker binnen. Het vergelijkbare koffietje van Jumbo bevat 4,2 gram suiker. De granenreep van Ravensbergen bevat 7 gram suiker, de Bolletje-reep 2 gram. In de woksauzen zijn de verschillen helemaal over de top: de versie Go-Tan Original Teriyaki bevat per portie nog geen 7 gram, terwijl de Fairtrade Woksaus Teriyaki 28 gram suiker bevat, ruim vier keer zo veel.
Dat in een plak ontbijtkoek veel suiker zit, weten de meeste mensen wel. Maar dan maakt het nog veel uit welke je kiest. Die van Peijnenburg bevat 17,4 gram suiker, maar die van Wieger Ketellapper 21,4 gram. Het gaat telkens om suiker die is toegevoegd door de fabrikant om producten lekkerder te maken.
Zij schieten te vaak uit met de suikerpot, vindt de Consumentenbond die bij de staatssecretaris aandringt op een reductie van suiker (en zout en vet) in voeding. Er ligt al drie jaar een advies (van de Commissie Criteria Productsamenstelling) en het is hoog tijd dat hier iets mee gebeurt, vindt de belangenorganisatie. "Wij pleiten ervoor dat de staatssecretaris dit overneemt", meldt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.
Overconsumptie ligt om de hoek
Het vervelende is, het gaat ongemerkt. De Consumentenbond stelde een fictief dagmenu samen van supermarktproducten die op het oog gezond lijken en vergeleek telkens het suikergehalte in de producten. Wie niet oplet, kan tot 40 klontjes suiker (160 gram) binnenkrijgen. Zelfs als consumenten telkens de variant met de minste suiker nemen, krijgen ze 17 klontjes (68 gram) binnen.
1 miljard suikerklontjes
Supermarkten hebben het onderwerp gezonde voeding wel op de agenda staan. Zo maakte Albert Heijn onlangs bekend een miljard suikerklontjes uit zijn producten te halen. ,,Een goede ontwikkeling'', vindt de bond. ,,Maar liever zien wij dat dit veel breder gebeurt, dus dat niet alleen AH dit met zijn huismerken doet.'' Supermarkt PLUS brengt kleinere verpakkingen van suikerrijke dranken en zet ongezonde snacks uit het zicht van kleine kinderen. Ook een prima stap, maar volgens de Consumentenbond zou het nog beter zijn als kindermarketing helemaal stopt.