Stijgende kosten

De dagelijkse boodschappen worden steeds duurder en dat doet pijn in de portemonnee. Volgens onderzoekers van ABN AMRO, zo meldt het Algemeen Dagblad, is een verdere stijging van de voedselprijzen zelfs onvermijdelijk. Als reden wordt er gewezen naar de stijgende kosten van producenten door onder andere duurdere grondstofprijzen, vervoers-, energie- en verpakkingskosten. Nu deze prijzen van productie zijn gestegen - of nóg hoger gaan worden -  zal dit doorgerekend worden aan de consument. Bij deze vier producten is dat tot nu toe het meest voelbaar.

Graan: +4 procent

Brood is één van de supermarktproducten die behoorlijk in prijs is gestegen. Het graan is duurder geworden en gaat misschien nóg duurder worden door de oorlog in Oekraïne. Zowel Rusland als Oekraïne zijn grote graanproducenten. Als je daarbij optelt dat voor het maken van meel en brood op grote schaal veel energie nodig is, kun je wel nagaan dat er uiteindelijk een hoger prijskaartje aan komt te hangen. Andere verhogingen in prijs worden veroorzaakt door hogere verpakkings- en arbeidskosten.

Margarine: +10,2 procent

Voor margarine moet je ook een aanzienlijk hoger bedrag afrekenen. Dat komt volgens Nadia Menkveld, econoom en samensteller van het onderzoek van ABN AMRO, doordat de gemiddelde wereldmarktprijs voor plantaardige oliën als palmolie, sojaolie, koolzaadolie en zonnebloemolie nu op het hoogste niveau ooit staat. Alleen al in de afgelopen maand februari nam de prijs op die markt met 33 procent toe. Ook hier spelen de hogere energieprijzen en verpakkingskosten mee.

Fruit: +4,8 procent en groente: +6,3 procent

De importprijzen voor groente en fruit namen afgelopen jaar al met 11 procent toe. Deze stijging heeft voornamelijk te maken met vervoerskosten. Veel groente en fruitsoorten worden doormiddel van containers vervoerd en door schaarste van dit goederenvervoer, is de prijs omhoog gegaan. Verder geldt voor akkerbouwproducten zoals aardappelen dat de akkerbouwers hogere kosten hebben aan kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen. Zij moeten deze kosten uiteindelijk uitbalanceren en doen dit door hun prijzen te verhogen.