Om een gezondere levensstijl te stimuleren, worden één jaar gezonde producten op ooghoogte geplaatst en wordt er getest met het verlagen van prijzen. Ondanks dat prijsverlagingen voor supermarkten gevoelig liggen, hebben acht COOP-supermarkten in Nederland aangegeven mee te willen doen met dit onderzoek. 

Testpersonen

Per winkel worden er 115 klanten gezocht die hier hun weekboodschappen doen. Van hen houden de onderzoekers het eet- en koopgedrag bij. Dit wordt vergeleken met hun gezondheid door bijvoorbeeld buikomvang en cholesterol bij te houden. De onderzoekers hopen na een jaar een verbetering in gezondheid te zien. 

Waarom dit onderzoek?

In een interview met het AD legt Carolien Martens van de Hartstichting uit dat afprijzingen in supermarkten nu primair gericht zijn op het stimuleren van ongezond eten. ,,Dat moet anders. Tussentijdse resultaten in een virtuele supermarkt laten zien dat veranderingen in de supermarkt op een positieve manier ingezet kunnen worden. Op die manier maak je een gezondere keuze makkelijker voor de consument.''

COOP is niet de enige supermarkt die zich bezighoudt met gezonde voeding. Supermarktketen Dirk van den Broek startte laatst een petitie waarin ze het BTW-tarief terug willen brengen van 9% naar 6% voor groente en fruit.