Aandacht voor voedselverspilling met SIRE campagne
Jaarlijks belandt in Nederland zo’n 50 kilo aan voedsel (kliekjes en goed eetbaar voedsel) per persoon in de prullenbak. Dat is ieder jaar 150 euro aan voedsel en totaal tussen de 1,7 en 2,6 miljard kilo aan voedsel in Nederland. Dinsdagochtend 10 februari heeft de onafhankelijke Stichting Ideële Reclame (SIRE) een grootse campagne gelanceerd om voedselverspilling onder de aandacht te brengen. Verschillende media, het Voedingscentrum, tv-chefs en de staatssecretaris van Economische Zaken Sharon Dijksma waren hierbij aanwezig.
Terwijl de zaal volstroomt, legt Meesterkok Angélique Schmeinck de laatste hand aan een van haar kliekjes-gerechten: soep van knolselderij, broccoli en bleekselderij met rauw geraspte broccoli. Ze wordt begroet door een goede vriend en televisiechef Ramon Beuk, die de lancering presenteert.
Food waste op de kabinetsagenda
Staatssecretaris Sharon Dijksma was aanwezig om de aftrap voor de campagne te geven. Verschillende initiatieven over voedsel worden al ondersteund door het kabinet en de staatssecretaris wil graag benadrukken hoe belangrijk het thema is voor het kabinet. “Deze campagne is broodnodig! Wij, de consumenten, gooien een deel van de wereld weg, zonder dat we erbij stilstaan. Ik hoor bij de 7 op de 10 mensen die bereid is iets aan voedselverspilling te doen en ik ben optimistisch dat deze campagne bijdraagt aan oplossingen en gedragsveranderingen.” Dijksma vertelt ook dat de houdbaarheidsdatum, een kwaliteitsgarantie voor producten, onder de loep ligt bij het kabinet.
Ontmoeting tussen Angélique Schmeinck en staatssecretaris Sharon Dijksma
Angélique Schmeinck kreeg voor de presentatie de gelegenheid om even met de staatssecretaris te praten over het belang van dit onderwerp. Sharon Dijksma steekt meteen van wal over haar gewoontes thuis om voedsel te recyclen. Ondertussen bakt Angélique van restjes kaas en wat bloem flinterdunne kaaswafeltjes, lekker voor bij de piperade (een soort tomatentapenade).
Bekijk de video van de ontmoeting tussen Angélique Schmeinck en Sharon Dijksma:
Encyclopedie Kliekipedia
De campagne trapt af met het lanceren van de speciaal ontwikkelde website Kliekipedia, een website waar je handige tips en recepten van bekende Nederlanders en van je buurman of –vrouw vindt om restjes te verwerken. Ook zie en hoor je vanaf nu reclamespots op tv en op de radio waarin onder andere de chefs van 24Kitchen, supermarkten en grote bedrijven het verhaal over voedselverspilling vertellen.