Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

Aldi gaat als eerste supermarkt kinderen met Disney-figuren verleiden om aan de gezonde hap te krijgen. Vanaf 2020 staan er op de verpakkingen van de snacktomaatjes, minibanaantjes, yoghurt en volkorenbolletje Cars-figuren en Disney-prinsessen. ,,Hiermee zetten we een volgende stap en maken we het jonge gezinnen makkelijker om voor een gezond alternatief te gaan”, aldus Nadie Winde van Aldi.

De supermarkt heeft van Disney een licentie verkregen, waarmee het drie jaar lang Cars-figuren en Disney-prinsessen als Assepoester, Ariël, Pocahontas, Sneeuwwitje, Doornroosje en Belle mag gebruiken. In overleg met het Voedingscentrum heeft de supermarktketen een aantal producten uit de Schijf van Vijf uitgekozen.

De supermarkt benadrukt al langer bezig te zijn met het thema ‘gezondheid onder jongeren'. Vorig jaar is het begonnen met het verwijderen van kinderfiguren op ongezonde voeding. Ook voerde de keten een minimumleeftijd op energiedrankjes in. De supermarkt wil zo een steentje bijdragen aan het bestrijden van gezondheidsproblemen bij kinderen. Zo is een op de zeven kinderen te zwaar. 

Steun 

De stap van Aldi kan op steun van de staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport rekenen. Volgens hem biedt dit kansen in de gezamenlijke inzet tegen overgewicht en voor gezond eten. ,,Ik ben ontzettend benieuwd naar de eerste resultaten. Ik hoop natuurlijk stiekem dat kinderen straks bij de kassa aan komen lopen met een zakje snoeptomaatjes, een broodje of een pakje melk en met hun allerliefste stem zeggen: ‘Mama, papa, mag ik dit alsjeblieft, alsjeblieft, alsjeblieft?’ Ik hoop dat veel andere supermarkten en winkelketens dit goede voorbeeld volgen”, zo laat hij in een reactie weten.

Ook Foodwatch juicht het initiatief van Aldi toe. Dat supermarkten en voedingsbedrijven stoppen om kinderen te verleiden tot meer koekjes, snoep en frisdrank en gezond eten gaan stimuleren, is een goede ontwikkeling, reageert Sjoerd van de Wouw van de voedselwaakhond. ,,Kinderen gezonde eetgewoonten aanleren gaat niet vanzelf. Maar het is wel heel erg belangrijk. Wat kinderen in de eerste 1.000 dagen leren aan eetgewoonten, heeft invloed op hun eetgewoonten de rest van hun leven.”