De Zwitserse voedingswarengigant wil de gereserveerde 1,8 miljard euro in een tijdsbestek van vijf jaar aanwenden om het gebruik van nieuw plastic terug te dringen ten faveure van gebruikte kunststoffen. De maker van Nespresso-koffie, Vittel-bronwater en snoepgoed als Smarties en KitKat wil het gebruik van nieuw plastic binnen die vijf jaar met zeker een derde reduceren.

Gerecycled plastic dat is geschikt voor levensmiddelenverpakkingen is relatief duur, doordat het aanbod nog klein is. Het merendeel van het budget wordt dan ook besteed aan de inkoop van gerecycled plastic. Verder steekt het Zwitserse bedrijf geld in de ontwikkeling van nieuwe duurzame verpakkingsmethodes. Het bedrijf rekent erop dat de kosten op termijn kunnen worden terugverdiend.

‘Nooit op de vuilnisbelt’

,,Plastic zou nooit als afval op de vuilnisbelt terecht moeten komen’’, zegt Nestlé-ceo Mark Schneider. ,,Het veilig maken van gerecycled plastic voor etenswaren is een enorme uitdaging voor ons. Daarom willen wij, naast het terugdringen van plasticgebruik en afvalscheiding, meer plastic geschikt maken voor eindeloos hergebruik en zo de kringloop sluiten.’’

Producenten komen steeds meer onder druk te staan van consumenten en milieuorganisaties die willen dat ze maatregelen nemen tegen plasticvervuiling. Nestlé beloofde eerder al dat in 2025 al zijn verpakkingen duurzaam zullen zijn. Branchegenoot Unilever wil tegen die tijd zijn inkoop van nieuw plastic halveren. Ook experimenteren de bedrijven met tappunten in winkels waar bijvoorbeeld shampooflessen opnieuw gevuld kunnen worden.