Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

Volgens JoAnn E. Manson, hoogleraar geneeskunde aan Harvard, is het mogelijk om de opgelopen schade ongedaan te maken. Maar het is geen gemakkelijke opgave. Een ommezwaai is nodig in voeding en levensstijl. "Een zware uitdaging", zegt Manson. Voor velen van ons te zwaar, zo blijkt uit onderzoek.

Lees ook: In dit soort huizen hebben kinderen grotere kans dik te worden >

"Er is overtuigend bewijs dat het aanpassen van de levensstijl het risico op hart- en vaatziekten kan verlagen", aldus Manson. Met de juiste maatregelen kan de kans hierop zelfs met 80 procent dalen. De tips zijn redelijk logisch, het vraagt alleen discipline. De ommezwaai moet echt gemaakt worden om oude schade ongedaan te maken. Dat betekent gezond eten - een gebalanceerd dieet vol groenten, fruit, noten en vis -  en weinig suiker. Let daarnaast op je cholesterol, je bloeddruk en je gewicht.

Aanpassingen kun je altijd maken

Eet niet alleen gezond, maar zorg ook voor genoeg activiteit. Sport vermindert de kans op diabetes type 2 en dat is gelinkt aan hart- en vaatziekten. Roken is natuurlijk helemaal een doodzonde. Zelfs voor de vijftigers en zestigers die (te) vaak aan de vette hap zitten heeft Mason goed nieuws. "Het is nooit te laat om levensstijl aanpassing te maken."