Nieuws

Gezond frituren? Zó pak je dat aan

Frituren heeft een ongezond imago. Onterecht, vindt kookboekenschrijver Angela Prins. In haar nieuwe boek Fris Frituren laat ze zien hoe je gezond kan frituren. 

Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

Friet in gezond voedingspatroon

Angela Prins staat niet alleen in haar strijd, zo brak professor Tiny van Boekel, professor in food science van Wageningen Universiteit, vorig jaar een lans voor friet. "Friet komt van de aardappel en de aardappel op zich is gezond. Nee, friet is niet ongezond. Geen enkel levensmiddel is gezond of ongezond'', aldus van Boekel in een video van ProFri, de vakvereniging voor professionele frituurders. "Zolang je maar gevarieerd eet, past friet prima in een gezond voedingspatroon.''

Aanvulling op maaltijden

Toch staat frituren in een slecht daglicht , zag Angela Prins. "Nu wordt een frituurtje vaak gezien als 'vette' snack, veel minder vaak als een serieus onderdeel van een dagelijks menu'', vertelt Prins. "Maar goed frituren hoeft niet te leiden tot een vette maaltijd. Dan kan iets gefrituurds een mooie aanvulling op de maaltijden zijn. Frituren is dan ook niet alleen friet en kroketten is, maar juist heel veelzijdig en lekker. Dit heb ik zelf ook gemerkt, bijvoorbeeld bij de nieuwe haring. Die is echt heel lekker als hij wordt gefrituurd, het wordt wel een heel andere vis, maar wel heerlijk.''

9 x tips om lekker te koken zónder zout >

Frituren als bereidingswijze 

Frans van Rooij, directeur van de vereniging Professionele Frituurders en Nederlands Frituurcentrum, is blij met het boek. "We willen laten zien dat met frituren als bereidingswijze van voedsel niets mis is en je als het ware iedere dag bij de maaltijd iets gefrituurds kunt eten'', aldus van Rooij. "Het enige ongezonde aan bijvoorbeeld friet, is dat het te lekker is en we er dus te veel van eten.''

Gevarieerd eten

Roy van der Ploeg, woordvoerder van het Voedingscentrum, laat weten dat het toch iets genuanceerder ligt. "Wij adviseren allereerst dat mensen indien ze frituren dit doen in olie en vloeibaar frituurvet. Deze bevatten weinig verzadigde vetten en zijn daarom een betere keuze dan vast vet'', aldus van der Ploeg. "Verder bevatten gefrituurde producten veel calorieën en dus moet je opletten met hoeveel je ervan eet. Maar ook hier geldt dat het vooral van belang is om gevarieerd te eten.''

Benieuwd geworden naar het kookboek Fris Frituren? Je bestelt 'm hier

Wil je weten welke recepten je 'gezond' kunt frituren? Bekijk ze hier