Volgens de enquête van de Consumentenbond is 91 procent van de Nederlanders bezig met gezonder leven. De kans dat Nederland straks voor 91 procent uit Arie Boomsma’s en Fajah Lourens’ bestaat is (gelukkig) heel klein. Want gezonder leven is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Volgens 67 procent van de respondenten is de supermarkt de boosdoener.
Onduidelijke etiketten
De helft van de ondervraagde Nederlanders vindt dat etiketten op de verpakkingen niet de hele waarheid vertellen. Frank Lidner van Foodwatch geeft in het AD aan dat zij merken dat de consument behoefte heeft aan meer duidelijkheid op de etiketten. "De marketing is mooi aan de voorkant, maar op de achterkant staan vaak de kleine lettertjes die minder mooi zijn”, geeft hij aan.
Nutri-scores
Als het aan de Consumentenbond ligt zal het dit jaar makkelijker zijn om de kerstkilo’s te verliezen. Dit jaar zal er namelijk gebruik worden gemaakt van een Nutri-Score, zo kan je in één oogwenk zien hoe gezond een product is. Producten worden ingedeeld op basis van hun score. De score is gebaseerd op de hoeveelheid calorieën, suikers, verzadigd vet, zout, eiwit, vezels, fruit, groente en noten in een product. De ongezondere producten krijgen dan het label E (rood) en de gezonde producten krijgen label A (groen).