Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

De vorige week gelanceerde campagne met de volkszanger uit Fijnaart heeft al snel positieve reacties losgemaakt, zegt directeur Han van Welie van Peijnenburg. De Geldropse fabrikant haalde in de afgelopen jaren alles uit de kast om de verkoop van ontbijtkoek aan te jagen.

Het bedrijf innoveerde zich suf. De Peijnenburg Zero, zonder toegevoegde suiker, kwam in de schappen van de supermarkten terecht. Varianten als glutenvrij, spelt, chocolade en honing zagen ook het licht. Net als koeken die per stuk zijn verpakt.

Dalende verkopen

Niettemin daalden de verkopen. Cijfers daarover wil Van Welie niet kwijt. Maar het moederbedrijf van Peijnenburg, het Belgische Lotus Bakeries, meldde afgelopen zomer nog dat de verkoop van ontbijtkoek nog altijd 'onder druk' staat.

De broodnodige impuls zoekt de koekfabrikant nu in de marketing. ,,Met de campagne met Frans Bauer willen we op spraakmakende en positieve wijze ons merk neerzetten", legt Van Welie uit. Na onderzoek grijpt Peijnenburg terug op herkenbare elementen uit de reclames van vroeger. Daarom is onder meer de 'iconische koek aan een touwtje' teruggehaald. Net als de slogan 'happen naar Peijnenburg'.

Happy place

In de commercial met Bauer wordt er wel een nieuwe draai aan gegeven. Peijnenburg staat voor 'het genietmoment in de ochtend. Je kunt er door 'wegdromen naar een happy place'. Met het 'lekkere en voedzame tussendoortje' kun je de dag positief beginnen, zegt Peijnenburg. ‘Van happen word je happy', is de gedachte.

Het bedrijf ziet geen reden om het uitgedijde assortiment aan ontbijtkoek te wijzigen. ,,We hebben een heel goed assortiment staan", vindt Van Welie. ,,Daar hebben we de afgelopen jaren veel tijd en energie in gestopt. We hebben geen plan om dat te veranderen."

Met de vertrouwde naturel ontbijtkoek, de variant zonder toevoegde suikers, de ' luxe range' en de per stuk verpakte koek heeft Peijnenburg een compleet aanbod, stelt het bedrijf. Wel is het ontwerp van de verpakking veranderd. De Peijnenburg Zero is meer in lijn gebracht met de originele ontbijtkoek. Zo wil het bedrijf 'een consistent en sterk herkenbaar merkbeeld uitdragen'.