Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

Dat blijkt uit een vergelijking van de Consumentenbond die daarover morgen publiceert. Voor het onderzoek werden 115 producten van dertien gewone supermarkten en vier biowinkels met elkaar vergeleken.

Bij Dirk zijn de goedkoopste biologische producten te koop, op de voet gevolgd door Vomar. Hun producten liggen gemiddeld 13 procent en 11 procent lager dan gemiddeld. Biowinkels zijn duurder dan supermarkten, maar hebben wel een veel groter aanbod: ze hebben duizenden producten in het assortiment terwijl een supermarkt er hooguit duizend aanbiedt. Ter vergelijking: Aldi en Lidl hebben er elk ongeveer honderd.

 

Productie

Biologische producten pakken duurder uit omdat het maken ervan arbeidsintensiever is, de opbrengst per hectare lager ligt en de producenten geen kunstmatige bestrijdingsmiddelen gebruiken. Ook is de productie kleiner, waardoor verpakking en distributie relatief duur zijn. Bij de onderzochte biowinkels (Marqt, EkoPlaza, Natuurwinkel en Odin) lagen de prijzen tussen 15 en 28 procent hoger dan gemiddeld.

Toch hoeven consumenten niet altijd duurder uit te zijn als zij biologisch kiezen: biologische huismerkproducten zijn vaak goedkoper dan reguliere A-merkproducten, ontdekte de Consumentenbond. Sinaasappelsap van Appelsientje kost bij AH 40 eurocent meer dan biologisch sap van het huismerk. En wie een pak halfvolle melk van Campina koopt bij Hoogvliet is 1,21 euro kwijt, terwijl de prijs van de biologische versie van Bio+ in dezelfde winkel 1,02 euro is.

Verpakkingen

Het viel de onderzoekers verder op dat de supermarkten vaak kleine verpakkingen in het schap hebben liggen. Grootverpakkingen zijn duurzamer (als je niet de helft weggooit omdat het niet opgaat). Biowinkels hebben die grote verpakkingen meel, rijst en noten vaak weer wel, waardoor klanten voor die producten weer minder kwijt zijn dan bij een supermarkt.

Nederlandse consumenten kochten in 2017 voor rond de 1,5 miljard euro aan biologische producten, zo laten de recentste cijfers van de branchevereninging Bionext zien. In absolute zin gaan de meeste euro’s naar kruidenierswaren zoals rijst, babyvoeding en koffie. De hardste stijgers zijn biologische eieren (17 procent stijging) en zuivel (11 procent).