Dit artikel is eerder verschenen op AD Koken & Eten. Meer culinair nieuws? Kijk dan hier.

Volgens cijfers van het CBS eten we sinds 2013 veel meer van het fruit: bijna 3,5 keer zoveel als we mogen afgaan op de verkopen bij de supermarkten waarvan het statistiekbureau gegevens ontvangt. Ze zijn de populairste soort klein fruit, waar ook frambozen en bramen toe behoren. 

Ook zo gek op blauwe bessen? Kijk hier voor de lekkerste recepten met blauwe bessen.

3 redenen

Een van de belangrijkste redenen: ze zijn gezond. De besjes bevatten een hoge dosis vitaminen (B11 en C, maar ook A, B1, B2 en B6) en mineralen (kalium en fosfor). Daarnaast bevatten ze natrium, calcium, ijzer, magnesium, koper en zink. En zoals alle fruitsoorten voedingsvezels.

Ook Instagram en Pinterest draagt bij aan de rage. ,,We maken elkaar gek met mooie foto's'', zegt Lamb. ,,Je krijgt ook ideeën daardoor: dat je je taart ermee kunt versieren, je kunt je smoothie een mooie kleur geven. Als je blauwe bessen in je yoghurt doet met aardbeien en kiwi, dan heb je een regenboog in je ontbijt. Je wordt er vrolijk van.'' De verpakking helpt ook mee, zegt Lamb. ,,Je hebt nu van die handzame bakjes met frambozen, bessen en bramen erin. Hapklare brokken. Dat scheelt ook.'' 

Lees ook: Zo maak je zelf een smoothie bowl.

Een andere reden: ze zijn ruim beschikbaar. Fruittelers hebben de afgelopen jaren ingespeeld op de toenemende vraag van de consument naar zacht, klein fruit. De teeltoppervlakte van dit klein fruit neemt van jaar tot jaar toe. Die ruime beschikbaarheid zorgde ook voor een andere aantrekkelijk eigenschap: een mooie prijs. De prijs steeg tussen 2013 en nu nauwelijks.